Stockbilder dränerar varumärket – Gästpost av Jonas Lindblad

Lägger du lika mycket tid på bildval som på texten när du skapar innehåll? Om inte så måste du läsa denna gästpost av Jonas Lindblad, del ett i en serie av tre poster, där han talar om vikten av att välja rätt bild.

”En bild säger mer än tusen ord” – få uttryck är väl mer slitna. Samtidigt så ligger det en hel del i uttrycket, inte minst med tanke på den scrollande verklighet vi befinner oss i, där snabba tummar reflexmässigt rör sig över skärmar, och flyttar innehåll upp eller ner för att finna något innehåll som skulle kunna vara av intresse. Det är då som bilden kan vara avgörande för att fånga scrollarens uppmärksamhet.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Bilden ska förstärka budskapet

Inom digital marknadsföring har bilden en självklar roll. I samspel med text kommunicerar den budskap; på hemsidor och i nyhetsbrev, i annonser och som postningar på sociala medier. Ena gången kompletterar bilden texten, andra gånger är det tvärt om. Optimalt är när text och bild tillsammans levererar budskapet och där mottagaren själv ges möjlighet att förstå det som kommuniceras genom ett ”a-ha… jag fattar grejen”. Engagemang uppstår hos mottagaren, som ökar chansen till att budskapet berör och stannar kvar i medvetandet, istället för att gå obemärkt förbi.

Det finns stockbilder för alla dina behov. Frågan är hur de påverkar ditt varumärke.

En bra bild är inte alltid rätt bild

Den globala bildbanken Shutterstock erbjuder över 100 miljoner bilder, enligt egen statistik. Fler än 800.000 nya arkivbilder adderas till bildbanken varje vecka. Här finns alltså en enorm källa till bildsättningar och här finns de flesta motiv som du kan tänka dig. För en månadskostnad på 199 euro (159 € per månad om du tecknar ett årsabonnemang) har du möjlighet att ladda hem upp till 750 bilder varje månad. Det blir över 9 000 bilder om året som du med rättighet kan använda som innehåll till företaget hemsida, i annonsering och som publikationer på sociala medier.

Enklare och billigare kan det väl knappast bli?

Det finns bara ett stort dilemma; den enklaste och billigaste vägen är sällan den bästa för ditt företag. Snarare kan det vara så att fel bildval kan vara direkt kontraproduktivt och i värsta fall urvattna företagets varumärke.

En vacker kvinna fotograferad med snyggt ljus i stilren miljö och där situationen berättar en historia. En bra bild, men är den rätt för ditt varumärke?

Fel bild stjälper istället för att hjälper

Att formulera en värdeladdad artikel till en företagsblogg är minst sagt krävande. Först och främst ska grundtanken kring vad som ska berättas mejslas fram. Bara det kräver sin hen. Sedan gäller det att hitta den där unika vinklingen som gör artikeln relevant för varumärket och intressant för målgruppen. I de flesta fall krävs det även en hel del förarbete, som research och faktainsamling, innan själva hantverket kan kom i gång – text formulerar sig tyvärr inte av sig själv. Processen blir ofta ångestladdad och kostar dyrbar tid.

Då är det inte så konstigt att när artikeln väl är klar så tar man den enklaste och snabbaste vägen till att bildsätta inlägget – en sökning bland royaltyfria bilder. Ett vägval som kan innebära att bildsättningen kör både artikeln och varumärket i diket. Och för varje gång som ett nytt inlägg postas med en stockfotobild så dräneras varumärket ytterligare.

Bildsätt inte artikeln med ett halvfabrikat

Det finns massvis med bra bilder på olika stockfotobyråer, det är inte problemet. Kruxet är att bara för att bilderna är bra, så innebär det inte att de är rätt för ditt varumärke. Eftersom ingen bild i hela arkivet är framtagen unikt för ditt företag är risken stor att den inte upplevs som äkta. Ofta hittar du inte heller exakt den bild du söker utan måste kompromissa med ditt val. Bildbyråbilder är framtagna i syfte att de allra flesta företag ska kunna tänka sig att använda sig av dem och av den anledningen är bildinnehållet ofta allmängiltigt. Men den största risken är inte att någon annan också skulle använda sig av bilden, utan att bilden varken förknippas eller tillför något till ditt varumärke. Istället kopplas varumärket samman med generiska gratisbilder.

All den tid och det engagemang du lagt ner på att skriva en intressant och personligt vinklad artikel presenteras av ett halvfabrikat. Det är som om du lagt ner massor med tid och kärlek på en laga en god maträtt från grunden och sedan kryddar du med en sås från Blå band.

Varumärket är fundamentet

Men hur ska du gå tillväga för att få fram rätt bilder till företagets digitala publiceringar? Precis som farbror Barbro uttrycker det så finns inte några genvägar. Istället handlar det om att gå till botten med vad företaget står för och vilka värden varumärket vill signalera. Har du inte ordning på fundamentet, se till att få det.

Det är sedan utifrån varumärkets fundament som strategin för företagets digitala närvaro ska hämtas. En strategi som sedan bör dokumenteras och förankras internt. Låter det som en omväg? Det är det inte. Det handlar om att veta vart man ska, planera sin varumärkesresa och få alla att styra åt samma håll. Det finns inga genvägar till den perfekta publiceringen.

Ta kontroll över varumärket

Här följer tre grundläggande steg för att skapa insikt om ditt varumärke. Gör processen lugn och metodisk, det som är bråttom är inte viktigt:

1. Börja med ditt varumärkes historia och skriv ner allt som du kommer att tänka på

2. Gör sedan samma sak med företagets värderingar.

3. Ta dig sedan en ordentlig tankeställare kring varför företaget egentligen existerar, varför just de uppkomna värderingar är så viktiga och vad som är företaget innersta drivkraft vid sidan av att vara ekonomiskt lönsamt.

När du väl fått dessa tankar på pränt har du grunden till en varumärkesplattform som är fundamentet till hur ditt varumärke ska positionera sig på marknaden. Och det är nu, först nu, du ska ställa dig frågan: Hur ska mitt varumärke uttryckas i bild för att förmedla vad det står för och tydliggöra det på marknaden?

Vad är då en bra bild?

Självfallet är det så att den tillsammans med textinnehållet ska kommunicera det som artikeln handlar om, men för att varumärket ska kunna dra maximal nytta av artikeln krävs det också att bilden har ett unikt uttryck som signalerar varumärket och dess värderingar. Att använda sig av ett personligt uttryck berättar vem jag är som varumärke och vilka värderingar jag har. Det signalerar att jag är trygg i mig själv och att jag tar ställning för något. Så när tummen stannar upp i flödet så är det inte enbart för att bilden väckte uppmärksamhet utan även för att varumärket ville mig något.

 

Jonas Lindblad,
art director och varumärkesstrateg på Lindblad Yutang.

Bilderna i artikeln är hämtade från Shutterstock som erbjuder över 125 miljoner bilder. Fotografer är Robert Kneschke, Rawpixel, Fizkes och Jacek Chabraszewski

Det här är första artikeln i en serie på tre som handlar om hur företag ska hitta vägen till rätt bildlösningar inom digital marknadsföring. Nästa artikel kommer handla om att skapa bildlösningar utifrån varumärkets innersta drivkraft.

 

Jonas artiklar:

Stockbilder dränerar varumärket

Fel bildval gör varumärket en björntjänst

Ta varumärkets visuella uttryck på allvar

 

 

Har du frågor eller funderingar kring bildanvändning? Lämna en kommentar här nedan eller mejla mig så tar jag din fråga vidare till Jonas.

6 kommentarer på Stockbilder dränerar varumärket – Gästpost av Jonas Lindblad

  1. Pingback: Niklas Myhr

  2. Pingback: Jonas Lindblad

  3. Pingback: Oscar Mattsson

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.