Storytelling i vardagen – Så här kan du göra

Jag hittade ett bra exempel på hur du kan arbeta med storytelling i en vardaglig situation, och med hjälp av Campbells modell Hjältens resa

Starka berättelser är en viktig del av all marknadsföring – oavsett om du ska bygga ett varumärke eller driva ett content marketing-program. Men för många är det svårt att hitta ett sätt att ta fram berättelser som väcker känslor och skapar engagemang.

Om du är en av dem så kan den här artikeln kanske hjälpa dig. Det finns en gammal modell för storytelling som kallas för The Hero’s Journey – Hjältens resa, som skapades av Joseph Campbell på 1940-talet. Du kan läsa mer om både Campbell och modellen här.

Campbell (och många andra forskare både före och efter honom) kom på att de flesta sagor, myter och berättelser har ett antal steg som påminner om varandra. Oavsett om det är Odyssevs äventyr eller Harry Potter så utvecklas berättelsen på ungefär samma sätt.

Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken

 

Om du vill veta mer om de olika delarna av Joseph Campbells The Hero’s Journey så är det här en bra genomgång:

 

 

Hjältens resa – steg för steg

Så här ser Campbells modell ut i grunden:

 

Här har du berättelsen steg för steg, med Harry Potter som exempel:

1. Den vanliga världen – resan börjar i hjältens vardag (tänk Harry Potter i sin mosters hem)

2. Kallet – Hjälten får ett bud eller något händer som sätter igång äventyret (Harry får kallelsen till Hogwarts)

3. Vägran – hjälten vill inte åka eller hindras att göra det (Harrys släktingar försöker hindra honom)

4. En mentor dyker upp – hjälten får insikter och nya förmågor (Hagrid och Dumbeldore träder in i Harrys liv)

5. Övergång – Något får hjälten att ändra sig (Harry sorteras in i Gryffindor)

6. Utmaningar – vänner och fiender som hjälten möter på vägen (Harry får vänner och fiender)

7. Konflikten närmar sig – under resans gång blir en konfrontation mer och mer oundviklig (Harry och enhörningen i skogen)

8. Prövning – den andra dramatiska höjdpunkten. Hjälten drabbar samman med skurken (Harry och hans vänner försöker rädda filosofens sten)

9. Belöningen – kunskap, insikter eller artefakter som förändrar hjältens liv och/eller räddar världen (Harry når fram till spegeln)  .

10. Återresan – hjälten beslutar sig för att återvända, och möter nya hinder, den nyvunna kunskapen fördjupas (Harry besegrar Quirell).

11. Återuppståndelsen – hjälten som dött en symbolisk död reser sig igen, starkare, och återvänder förändrad (Harry återhämtar sig och möter Dumbledore)

12. Återkomsten – hjälten hyllas (Gryffindor blir vinnande hus)

 

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Hjältens resa i vardagen

Men utmaningen när man ska arbeta med storytelling för ett företag eller en organisation som lever i en värld som kan kännas mer prosaisk än Harrys är att det kan kännas svårare att hitta hjältar och situationer som blir dramatiska berättelser.

Därför tyckte jag det var kul att hitta ett exempel som använde Campbells modell för att beskriva en mycket vardaglig situation: Kaffet har tagit slut och hjälten måste trotsa farorna i en corona-smittad värld för att ta sig till affären och köpa mer:

Jag hittade den här illustrationen på Facebookkontot Godless in Dixie. Så credden går dit.

Det du kan lära dig av den är att även i vardagen finns en dramatik som kan struktureras upp till en bra berättelse med hjälp av Campbells modell.

Det finns många berättelser i ett företag som du kan använda modellen på:

  • Hur startade vi?
  • Hur utvecklade vi en viss produkt eller lösning
  • Vad hände med olika personer som arbetade på företaget
  • Hur gick det när vi drabbades av motgångar

 

Du kan läsa mer om detta i några andra artiklar jag skrivit om storytelling:

Kom igång med storytelling

5 skäl att använda storytelling

Använda historia i content marketing

 

Behöver du hjälp med att komma igång? Ta in mig som bollplank eller innehållsproducent för att börja ta fram starka berättelser.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll i olika former? Jag kan hjälpa er med allt från planering och produktion till att sprida det rätt och följa upp resultat. Oavsett om ert fokus är på Content eller Inbound marketing, Account based marketing eller innehåll för sociala medier kan jag bidra till ökad effektivitet och bättre genomslag. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

2 kommentarer på Storytelling i vardagen – Så här kan du göra

  1. Intressant text och bra exempel som får hjärncellerna att bli lite aktiva.
    Får se om de lyckas producera något…

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.