Viktigt förstå skillnaden mellan privata konton och företagssidor i sociala medier

Det finns mycket okunskap om sociala medier – många kan t.ex inte skilja en företagssida från ett privat konto. Här är några viktiga skillnader

På senare tid har jag vid ett par tillfällen stött på personer som inte förstår skillnaden mellan en individs närvaro i sociala medier och den närvaro en organisation, t.ex ett företag, kan ha. Detta är en rätt avgörande skillnad, och om man inte inser den hamnar man snett i sin bedömning av hur bra eller dålig ett företags närvaro är. Om du jobbar med sociala medier och råkar ut för samma typ av frågor kan du ha nytta av detta:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Den mest grundläggande insikten kring sociala medier är att de är skapade för individer, och för att få dessa individer att tillbringa så mycket tid där som möjligt. Läs mer om detta här ifall du blir nyfiken.

En andra, lika viktig, insikt är att det finns saker du kan göra som person som upplevs som ok, men men om du gör det som företag eller organisation så kommer det att uppfattas som både konstigt och obehagligt.

Och för det tredje är det så att det finns konkreta, praktiska skillnader mellan vad ett privat konto och ett företagskonto kan göra.

Jag ska ta några exempel från LinkedIn för att illustrera vad jag menar:

Det tar längre tid att växa ett företagskonto

För en tid sedan ”utmanade” en person på LinkedIn mig och andra på marknadsavdelningen att skaffa lika många följare till ett företagskonto som han hade på sin egen profil. Logiken var att eftersom han hade 24,000 och företaget bara 4,000 så gjorde vi ett dåligt jobb. Men det är viktigt att förstå skillnaden mellan vad du kan göra som individ och vad du kan göra som företag.

Som individ kan du t.ex hänga på så kallade nätverkstrådar som just har som syfte att skaffa dig och andra som deltar fler följare. Men detta kan du inte göra med ett företagskonto (och tur är väl det)

För att växa ett företagskonto måste du istället göra det så synligt och relevant som möjligt, och fr.a ta hjälp av kollegor och befintliga följare, som kan bidra till synligheten genom att dela, gilla eller kommentera.

Självklart kan du växa ett företagskonto, men det kommer aldrig att gå lika snabbt som om en individ försöker göra det, vilket för oss över till nästa punkt:

Företagskonton kräver balansgång

Via sociala medier har vi fått möjlighet att visa mer av vår personlighet, även på det yrkesfokuserade nätverket LinkedIn. Genom att dela med oss av personliga erfarenheter och insikter bygger vi en mer komplett bild än enbart vår arbets-jag. Men detta fungerar bara om vi gör det som individer.

De flesta företag skulle vinna på att visa mer av en mänsklig sida, men krävs fortfarande en balansgång kring vad som sägs och postas. Företag är inte individer, och har inget att vinna på att försöka uppträda som det heller. Det är lätt att trilla över gränsen och framstå som oseriös.

Berättelser och aktiviteter som vi upplever som engagerande, tilltalande eller som på annat sätt kan väcka positiva känslor när de postas av en person skulle många gånger kännas både obehagliga och gränsöverskridande.

En annan intressant fråga att reflektera över är om stort engagemang alltid är liktydigt med fler affärer? Jag tror inte det, och det blir ytterligare en balansgång. Med andra ord, ett företagskonto kan inte enbart syssla med att få fler följare eller nå maximal räckvidd – ofta är det viktigare att sprida rätt innehåll för en mycket avgränsad målgrupp.

Där till kommer förstås den självklara skillnaden att ett företagskonto ofta kommunicerar kring flera olika ämnen/områden, vilket också tvingar fram en balansgång.

Företagskonton har tekniska begränsningar

Som jag skrev här ovan kan företag inte kommentera i andras poster (om de inte är taggade eller det är en delning av en egen post). Detta begränsar också möjligheten att skapa synlighet för ett företagskonto. Det blir t.ex omöjligt att gå in och kommentera i en tråd med mycket aktivitet, även om det är relevanta frågor för organisationen.

På Facebook håller man på att införa möjligheten för företagssidor att kommentera i t.ex grupper, det är en intressant utveckling. Kanske kommer den till LinkedIn också. Om man jämför med Twitter, där det går att svara på tweets, tweeta med andra osv oavsett vilket slags konto man har så tycker jag detta är en bättre form av interaktion.

 

Om man jobbar med sociala medier så är det inte ovanligt att få frågor som grundar sig på okunskap. För att minimera detta är det en bra idé att utbilda åtminstone den egna organisationen i vissa grundläggande frågor.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Viktigt förstå skillnaden mellan privata konton och företagssidor i sociala medier

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.