Vem har mest makt i svenska sociala medier 2018?

MedieAkademin har ännu en gång tittat närmare på vilka som har störst makt i svenska digitala kanaler.

Nyligen publicerade Medieakademien sin Maktbarometer för 2018 – en kartläggning av vilka som har störst makt i våra största digitala kanaler. Det är som vanligt intressant läsning.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Det är en intressant blandning av traditionella makthavare och kändisar som blandas med påverkare som skapat sina plattformar på och via sociala medier. Mest traditionellt är det på Twitter, de som är stora där har inte byggt sin närvaro i kanalen utan är kändisar, politiker, opinionsbildare eller mediapersoner – de tar med sig makten till kanalen:

På Instagram är det mer blandat. Flera av de som ligger i topp är influencers som byggt sina egna plattformar – men få av dem har börjat på Instagram. Andra är åter kändisar som helt enkelt lägger till ytterligare en kanal:

Utvecklingen på Facebook är extra intressant att följa med tanke på nätverkets uttalade strategi att minska genomslag och synlighet för medier och liknande till förmån för användarnas vänner och familj. Denna förändring har säkert påverkat, men fortfarande är det stora mediesajter och deras klickvänliga sidor (typ Uppskattat) som når mest och längst:

Den mest intressanta kanalen är fortsatt YouTube

Anledningen att jag säger det är att på YouTube hittar vi flest av påverkare som faktiskt byggt upp sin egen närvaro, skaffat sig fans genom idogt arbete och fortsätter att jobba så. Det är få om ingen av de stora namnen här som kommit till YouTube med en publik i bagaget. Det ska bli intressant att se om denna tendens fortsätter att råda på YouTube, eller om det även här blir mer av etablerade kändisar som tar plats.

Vem är då den i Sverige med allra mest makt i digitala kanaler? Svaret hittar du i undersökningen

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Vem har mest makt i svenska sociala medier 2018?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.