Snöfall på film rätt content för Skistar

Skistar har arbetat mycket med att identifiera och förstå sin målgrupp, och därmed även vilket innehåll som fungerar bäst för dem. En kort film om att det snöar i Sälen fick över 180,000 visningar på Facebook.

Nina Hallström

Nina Hallström

Jag hade nyligen nöjet att lyssna på Nina Hallström som är content manager på Skistar när hon pratade om deras arbete med innehåll och sociala medier. En av de saker hon tog upp, som jag tyckte var extra intressant, är hur de arbetar med målgruppsanalys och insiktet från det arbetet kontinuerligt. Min erfarenhet är just det att när man verkligen lägger tid på att förstå målgruppen så kan man producera riktigt bra innehåll.

Så jag tog kontakt med Nina och ställde lite frågor kring snöfalls-filmen, som du kan se här på Facebook.

skistar-sa%cc%88len-3

Hur kom det sig att ni valde att lägga ut en film som visar att det snöar?

Vi vet av erfarenhet att våra följare är extremt intresserade av att veta hur snöläget är just i perioden från början av november och fram till jul. Detta vet vi både utifrån att mäta trafiken på de sidor på skistar.com som pratar väder och snö, ex. Snöblogg och vädersidor samt engagemanget i våra sociala kanaler i form av kommentarer, delningar etc.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Hade ni prövat tidigare med den sortens innehåll? Eller var detta ett test?

Vi har alltid stort fokus på ”just nu” under den här perioden på året eftersom det ligger i linje med vad våra följare efterfrågar. Ibland lägger vi ut filmer och ibland bilder men vid vissa tillfällen blir tajmingen extra bra. Det kan handla om att snöfallet sammanfaller med extern annonsering, en tidningsartikel eller något annat som gör följarna extra mottagliga för budskapet.

Vad blev resultatet?

Vi hade en organisk räckvidd på ca 500 000. Filmen visades 181 000 gånger, fick över 9 000 likes, fler än 500 kommentarer och över 500 delningar.

Har ni gjort liknande saker? Hur har det gått?

Vi har bland annat en riktig outsider när vi lade ut en liten film från Åreskutan på midsommar 2015. Den var 15 sek lång och visade gäster som åkte skidor mitt i sommaren. Den har haft 186 000 visningar, delades över 500 ggr och nådde en räckvidd på 400 000. Då ska man också ha med sig att detta var mitt i sommaren, en tid som våra följare normalt sett inte interagerar med oss i lika stor utsträckning.

skistar-a%cc%8are

Ni verkar jobba en del med att undersöka och förstå er målgrupp. Hur sprider ni den kunskapen bland de som ska ta fram med innehåll?

Vi jobbar tillsammans med hela marknadsavdelningen och även andra delar av organisationen i själva framtagandet. Det är inga tunga strategier som arbetas fram av ett fåtal personer. Vi har som målsättning att de varumärkesarbeten och målgruppsanalyser som görs ska vara enkla att ta till sig och kunna användas i det vardagliga arbetet oavsett vilken roll man har i företaget.

Så långt Nina. Ett stort tack till henne för att hon tog sig tid att svara på frågorna.

Tre lärdomar

Här är tre saker du kan ta med dig från vad Nina berättade om Skistars arbete:

Skapa innehåll om sådant din målgrupp verkligen bryr sig om

Det kan låta som en självklarhet, men så är långt ifrån fallet. Det krävs två saker: God insikt i målgruppen och att kunna fokusera på vad den vill ha, inte på vad du vill tala om i varje läge.

Fånga ögonblicket

Det blir lätt så att det mesta av innehållet tar lång tid att producera och kräver stor budget. Men en film tagen på en mobil av en snöplog som kör förbi kan vara ännu mera effektiv. Testa att producera mer innehåll direkt eller ta hjälp av användare och medarbetare.

Gör insikterna från målgruppsanalysen tillgängliga

Det är ingen idé att göra ett målgruppsarbete om den insikten bara blir en hyllvärmare. Alla som arbetar med innehåll (och marknadsföring/kommunikation) måste få tillgång till resultatet. Och det måste presenteras på ett så enkelt sätt att det blir användbart.

Har du frågor eller funderingar kring hur man kan arbeta med innehåll i sociala medier? Lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

0 kommentarer på Snöfall på film rätt content för Skistar

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.