Så väljer du rätt bland sociala medier

Det finns ett antal sociala kanaler att välja på idag, och fler kommer för varje år, men hur ska du veta vilka ditt företag ska satsa på? När du bestämmer dig finns det två frågor som är viktigare än andra att besvara: Var din målgrupp finns och vad det är du vill göra i sociala medier.

(Denna post publicerades först på Meebox blogg)

SocialMediaApps

Var finns din målgrupp?

Ingen har ”alla” som sin målgrupp, det är alltid en eller ett par målgrupper som du måste prioritera för att nå dina mål. När det gäller sociala medier är det dessutom så att de flesta företag inte har resurser för att vara överallt. Alltså måste du välja, och då behöver du titta närmare på vilka som använder de olika kanalerna.

Facebook är som bekant den största kanalen, med över 5 miljoner konton i Sverige. Men t.ex bland ungdomar minskar användningen av Facebook till förmån för Instagram. Så om det är ungdomar som är din viktigaste målgrupp bör du titta närmare på Instagram. Om dina kunder å andra sidan är företag och du vill komma i kontakt med de som fattar beslut där så är LinkedIn intressant. Och på Twitter hittar du t.ex många beslutsfattare och påverkare inom politik och media.

Vad är det du vill göra

Sociala medier kan användas till flera olika saker. Ju tydligare bild du har av vad just ditt företag ska göra med dem desto större är chansen att du lyckas. Om det framför allt handlar om att sprida kännedom om företaget eller marknadsföra produkter, och din målgrupp är konsumenter mellan 30-55 år, är Facebook ett givet val. Om du vill påverka politiskt eller skapa opinion är Twitter lika självklart. Ifall rekrytering står högt upp på önskelistan är LinkedIn ett bra val, men även Instagram är intressant om det är främst ungdomar du vill påverka. Och vill du marknadsföra ditt företag och er expertis mot andra företag är även där LinkedIn viktigt.

Andra kanaler som kan vara intressanta är YouTube, som faktiskt är världens nästa största sökmotor, och Pinterest, som är mycket användbar för att dela bilder och grafik. Eller varför inte Slideshare, där du kan lägga upp t.ex PowerPointpresentationer och PDF-dokument. Men du behöver inte lägga ned lika mycket tid och uppmärksamhet på dem.

Det viktiga är att du inte kastar dig in i sociala medier utan att ha en plan. Och de två första punkterna i den planen är just att slå fast vilka du vill nå fram till, och vad ditt mål är med den relationen.

0 kommentarer på Så väljer du rätt bland sociala medier

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.