När är det bäst att posta i sociala medier?

Vilka dagar och tider ska man posta i sociala medier? Det är unikt för varje organisation, men lite tips finns i en stor analys av Sprout Social.

En fråga jag ofta får när jag föreläser om sociala medier är När är det bäst att posta i sociala medier? och det är tydligt att det svaret jag alltid ger inte är vad frågeställaren hoppats på. För tyvärr är det enda rätta svaret på en sån fråga Det beror på…

Det beror på vilken målgrupp du har (och var i världen den finns)

Det beror på vilket socialt nätverk vi talar om

Det beror på om du jobbar mot individer eller företag, och vilken bransch ni befinner er i

Det beror på vad du postar om och vad du vill uppnå

Och det enda sättet du kan få fram bra svar på den här frågan är att göra en ordentlig analys av vad som händer kring ditt företags närvaro i sociala medier samt att testa olika tider, dagar och kombinationer av innehåll.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Vad du kan lära av andra

Däremot är det inte så att du behöver börjar helt och hållet från scratch. Det finns en hel del undersökningar och erfarenheter du kan gå på. En stor undersökning presenterades av Sprout Social i våras. Den täcker de flesta sociala medier-nätverk och gör det även ur olika perspektiv – branscher, utbildning osv. Visserligen är det inte svenska förhållanden som ligger till grund, men du får ändå en bra överblick av användarbeteenden i olika nätverk.

Facebook

Så här ser Sprouts övergripande bild av hur engagemanget ser ut på Facebook:

De slutsatser undersökningen drar är att:

  • De bästa tiderna att posta på Facebook är onsdagar kring 12 på dagen och kring 14 samt torsdagar vid 13 och 14.
  • Torsdag är den bästa dagen under veckan att posta.
  • Säkraste tiderna att posta är vardagar mellan 10 och 15.
  • Lördagar har lägst engagemang under veckan.
  • Kvällar och tidiga morgnar är inte heller bra.

Min reflektion: Det är fr.a den sista punkten som förvånar mig. Min bild av Facebook-användningen är att det är just på kvällar samt på morgonen som vi hänger på Facebook.

Instagram

Sprouts övergripande resultat för Instagram ser ut så här:

Deras slutsatser är att

  • Bästa tiden att posta är onsdagar vid 15-tiden, torsdagar kring 5 på morgonen (!), vid 11 samt 15-16, och fredagar också runt 5 på morgonen.
  • Torsdagar är bästa dagen att posta.
  • Säkraste tiderna är tisdag till fredag mellan 9 och 18.
  • Söndag är sämsta dagen att posta.

Min reflektion: Här var det främst morgontiderna som förvånade, att det var bäst att posta kring 5 på morgonen. Samt att inte helgerna ger bättre resultat.

Twitter

Twitter har ju aldrig riktigt tagit fart i Sverige, men så här ser det övergripande engagemanget ut:

Och för Twitter drar Sprout slutsatserna att:

  • Bästa tiden att twittra är fredagar 9-10.
  • Fredagar är bästa dagen att posta.
  • Säkraste tiderna är vardagar 10-12.
  • Söndagsmorgnar ger sämsta utdelningen.

Min reflektion: Jag är lite förvånad över att kvällstid inte står sig bättre, min erfarenhet är att även då är twittrare aktiva.

LinkedIn

Det är tydligt vilken skillnad det är mellan LinkedIn och de andra nätverken när man tittar på engagemanget generellt:

Och Sprouts slutsatser är att

  • Bästa tiden att posta är onsdagar 15-17.
  • Onsdagar är bästa dagen i veckan.
  • Tisdagar till torsdag ger bästa resultaten.
  • Fredag till måndag (alltså inklusive helgen) ger sämst resultaten.

Min reflektion: Här håller jag inte alls med Sprout, i mina ögon är helgerna (fr.a söndagar) mycket bra dagar att posta på. Även kvällstid på veckodagar fungerar bra.

Gör din egen analys

Det är som sagt bara du som egentligen kan svara på frågan när det är bäst att posta i sociala medier för just ditt företag eller organisation. Och det svaret får du genom att analysera interaktioner i de olika nätverken och genom att testa olika tider och dagar. Och det kommer sannolikt att skilja sig mellan olika nätverk och beroende på vad du postar.

Och det är en av många anledningar till varför det är så kul att hålla på med marknadsföring!

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på När är det bäst att posta i sociala medier?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.