Facebook vill bli vårt sport-nav

Facebook släpper en ny funktion i sin app som ger sportfans möjlighet att diskutera matcher med varandra i realtid och även få resultat, statistik och expertkommentarer. Jag tror Sports Stadium kommer att bli stor.

I veckan som gick kom nyheten att Facebook i sin appa ska erbjuda ett nav för sport-fans, en game hub vid namn Sports Stadium. Där ska fans kunna diskutera matchen samt se statistik och analyser, allt i realtid.

I första fasen släpps Sports Stadium för amerikansk fotboll. Men framöver ska den även fungera för basket, fotboll och andra sporter. Sports Stadium finns ännu så länge enbart för Iphone i USA, enligt Facebook ska den dock släppas till andra plattformar under den närmaste tiden. Den kommer även att släppas globalt.

Jag tror detta är ett riktigt smart drag av Facebook, behovet av att kunna diskutera vad som händer under matchen är en populär och global företeelse. Jag tror dessutom att detta långt ifrån är något som bara sportfans är intresserade av.

Inspirationen för Sports Stadium i första hand appar från t.ex ESPN och CBS, men vi ska inte glömma bort att realtidskommentarer är en stor del av hur många använder Twitter. Och då inte bara för sport.

Hur det fungerar

Enligt Re/Code fungerar Sports Stadium så här i sin första version. Du börjar med att välja match. Efter det har du två flikar att välja mellan. I en av dem hittar du dina Facebook-kontakter och vad de säger om matchen, i den andra hittar du resultat, experter (verifierade Facebook-användare) och deras kommentarer. I nuläget har Facebook inte en innehållspartner, utan tar in all matchdata på licens från ett företag som heter Sportradar.

Så här beskriver Facebook innehållet: ”With Facebook Sports Stadium, all the content on Facebook related to the game is in one place, and it comes in real time and appears chronologically. You can see:

  • Posts from your friends, and their comments on plays
  • Posts and commentary from experts, like teams, leagues and journalists, with easy access to their Pages
  • Live scores, stats and a play-by-play
  • Game info, like where to find the game on TV

 

Så här kommer det att se ut, enligt Facebook:

screenshot-1-matchup-and-friends

Och de har till och med gjort en liten film för oss:

 

Du får alltså allt utom själva matchen. Och Facebook har valt att lansera detta på egen hand, istället för i samarbete med sportsajter som ESPN. Enligt Facebook handlar det om att erbjuda ett komplement till TV-upplevelsen. Så här sa Dan Reed på Facebook till Re/Code: ”It provides information about the game, but it also provides you that vital conversation and interaction around the game which we think is really critical to consuming live sports.”

Live-event som sport är ett av få återstående höjdpunkter för linjär TV, där många fortfarande vill samlas kring en stor skärm. Jag tror det är smart av Facebook att försöka bidra till den upplevelsen, istället för att vilja äga den – som de har prövat med så mycket annat. Dessutom måste det vara en frihet i att inte behöva förhandla med en mängd olika nätverk världen runt och hamn i det träsk som är rättigheter till stora sportevenemang.

Varför detta är en bra idé

”Facebook pretty much killed sports app” skriver Sporttechie angående lanseringen, och jag tycker de har ett bra resonemang. Enligt dem är hälften av Facebooks 1,5 miljarder användare sportsfans. Idag använder säkert många av dem appar eller realtidslösningar via andra sajter, som Sportbladet i Sverige. Flera av apparna har även Twitter-integration. Men, konstaterar de: ”Where it stands apart is that it allows that instant connection with your friends over the immediate happenings of the biggest moments.”. Tjusningen med Facebooks lösning är att den samlar allting på ett enda ställe. Kompisarnas uppdateringar, analyser och expertinlägg.

Och som sagt, de förstärker upplevelsen genom att du samtidigt kan titta på allt via större skärmar och tillsammans med andra. Och du får allting samlat på ett ställe, och behöver inte hoppa fram och tillbaka. Eller försöka urskilja vad dina kompisar säger om matchen mitt bland alla andra ämnen och samtal som tar plats i ditt flöde på Facebook.

Det finns heller inga begränsningar kring vilka sporter som det kan fungera med. Trav, simning, cricket, varpa – jag utgår ifrån att varje sport har sin fanbase som vill diskutera, argumentera och få veta vad som händer. Och med tanke på hur stor fotbollen (den vanliga alltså) är runtom i världen kan det bli mycket stort bara där.

Men det är inte begränsat till sport. Ta den melodifestivalen som exempel, som varje år genererar mycket trafik på Facebook och Twitter. Sports Stadium skulle kunna fungera lika bra där, och fungera jättebra tillsammans med linjärTV-upplevelsen.

Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen av Sports Stadium. Jag tror att Facebook precis klev in i en ny del av våra liv och visade att de har en relevans där också.

Fler som skriver bra om Sports Stadium är:

Andrew Hutchinson på Social Media Today

TechCrunch

The Verge

Har du frågor eller funderingar kring Facebook, eller sociala medier i allmänhet, lämna en kommentar eller mejla mig. Och om ditt företag vill bli bättre på att använda sociala medier så kan jag hjälpa dig, till exempel med strategi eller analys. Kontakta mig direkt så berättar jag mer. 

0 kommentarer på Facebook vill bli vårt sport-nav

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.