Tre saker jag önskar byråer och konsulter ska sluta göra

Jag är trött på byråer och konsulter som alltid vet bäst, ska ta hand om strategin eller tror att det är deras tidplan som gäller. 

De senaste åren haft två jobb. På den här sajten möter du mig som konsult – jag hjälper företag med content marketing, sociala medier osv. Men mitt huvudjobb är att vara Head of Customer marketing på Climeon, och innan dess var jag på PostNord som ansvarig för digitalt innehåll och sociala medier. Det är utifrån de erfarenheterna som jag skriver den här artikeln.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Som marknadsförare på ett företag kommer jag ofta i kontakt med byråer och konsulter som vill sälja in sina tjänster. Det finns flera intressanta observationer man kan göra kring den processen, och Niklas Wistedt skrev en bra artikel om det för ett par år sedan. Men sedan dess verkar inte mycket har förändrats så därför känns det relevant att återigen ta upp ämnet.

Men innan jag gör detta så skulle jag vilja sticka in en brasklapp: Jag har och har haft stor respekt för och glädje av att samarbeta med en rad duktiga konsulter och byråer genom åren. Om du är en av dem, eller jobbar på en byrå som antingen har eller har haft mig som kund – då gäller inget av detta dig eller dina kollegor.

Så här är tre saker som jag skulle önska mig att konsulter och byråer lade ned, kvickare än fort:

Utgå inte alltid från att du vet mer/har en bättre lösning

Jag blir alltid lika fascinerad av hur lite research en byrå eller konsult som kontaktar ett företag verkar göra. Jag har tagit emot kalla samtal och mejl från glada konsulter som vill hjälpa till med ”kåntent” eller ännu hellre sociala medier utan att ha den minsta koll på hur t.ex Climeon ligger till där eller vilken eventuell expertnivå vi kan tänkas besitta. Den känsla en sådan kontakt lämnar efter sig är att man bara är en liten kugge i en jämn ström av leads och prospect som ska genereras, utan att ens en sekund lagts på att kolla nivå eller läge.

Mitt tips: Gör ordentlig research på det företag eller organisation du vill göra affärer med, både kring vad de gör idag och vilka som jobbar där. Det kommer att ta dig mycket längre och dessutom ge dig ett vänligare mottagande.

Det behövs inte alltid en strategisk partner

Vi vill vara en strategisk partner till er – Jag kan knappt komma på ett möte eller samtal jag haft med en byrå – digital, PR, content, reklam, media osv – där inte den frågan dykt upp. Oavsett om vi ska prata om mycket konkreta aktiviteter eller innehåll, oavsett om det är ett första möte med en tänkbar leverantör eller en avstämning med en befintlig leverantör så kommer alltid förr eller senare det strategiska kortet att spelas.

Problemet är bara det att många gånger finns det en väl fungerande strategi på plats och det som då behövs är hjälp med att producera, distribuera mm – och det är en expertis som är mycket attraktiv.

Mitt tips: Var lyhörd. Uppfattar du signaler om att det behövs hjälp eller utveckling av strategin så erbjud den. Men om du får höra att det som behövs är konkreta insatser så börja med att leverera på det.

Det är inte ditt schema som gäller

Du kan ha den bästa lösningen, idén, talangen eller något annat inom ditt område – om den potentiella kunden säger att det inte är läge nu, lyssna på det! Min erfarenhet av flera organisationer, både stora och små, är att det finns luckor under året när det är relevant att fundera på vad du har att komma med, och perioder när det absolut inte är det. Skillnaden mellan oss är att jag vet när en lucka eller en period infaller, du gör det inte. Och det är definitivt inte din byrås säljmål för kvartalet som bestämmer hur mina prioriteringar ska se ut.

Där har du mina tre tips. Vad tycker du?

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

Photo by Mubariz Mehdizadeh on Unsplash

5 kommentarer på Tre saker jag önskar byråer och konsulter ska sluta göra

  1. Mycket kloka ord. Jag tror att många som arbetar på byråer håller med till 100 procent, men att andra krafter på företaget är alltför säljstyrda. Helt enkelt mer inställda på att sälja än att hjälpa. Och det funkar ju ofta för kortsiktiga intäkter, men är förödande för långsiktiga relationer.

    • Hej Marcus, och tack för bra reflektioner. Jag känner igen det du beskriver från när jag själv var på byrå, det ligger mycket i det. Men jag önskar att det skulle finnas ett större intresse att komma till rätta med inställningen att veta mer/bäst innan man undersökt kunden. För det är ren okunskap som jag ser det.

  2. Så sant.

  3. I linje med att det inte alltid behövs en strategisk partner så behövs det inte heller alltid en fullservicebyrå. När jag själv var på köparsidan (jag är numera på konsultsidan) blev jag nästan alltid irriterad när konsulter försökte klämma in andra närliggande tjänster. Visst, ur ett säljperspektiv är det kanske vettigt och för framtida engagemang, men om jag idag endast har intresse av att köpa A, så försök inte att även få med lite B och C i affären. Gör ett bra jobb med A först och du får kanske sälja B och C senare.

    • Klockren kommentar Thomas, håller helt med dig. Dessutom är det få byråer som verkligen är lika bra på flera områden.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.