Spam – Upplevelsen av att inte vara viktig

Vi måste alltid ställa frågan vad som är relevant för vår målgrupp. Annars är det lätt att vi agerar så vi blir sedda som spammare

Två saker som har hänt på sista tiden har fått mig att fundera på vad vi ser som spam. Det första var att jag fick fyra separata inbjudningar till samma event, och då tvingades tacka nej fyra gånger istället för att bara behöva göra det en gång. Och det andra är de inbjudningar att gilla företagssidor på LinkedIn som dyker upp i allt större omfattning efter att den funktionen blev möjlig.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Den gemensamma faktorn i bägge händelserna är min upplevelse av att det är vad avsändaren tycker är viktigt som blir tongivande, inte vad jag som mottagare tycker. Vi ska ha ett event, då bjuder vi in alla i våra nätverk (och sorterar inte ut de som överlappar). Vi tycker att alla borde följa vår företagssida, därför skickar vi inbjudningar till alla (oavsett om det är relevant för dem eller inte.

Men som mottagare är det förstås så att jag tycker det är min upplevelse av vad som är viktigt som ska gälla – och när detta inte sker blir min syn på de avsändande företagen påverkad. När vi inte kan se relevansen för oss själva i ett meddelande som riktas till oss är risken stor att vi börjar likställa det med spam.

Hela idén om kommunikation på mottagarens villkor går förlorad när man tappar bort sig i ett innefrån-och-ut-perspektiv.

Mindre om dig, mer för mig

För en tid sedan såg jag en undersökning kring e-post från företag – t.ex nyhetsbrev – och vad mottagarna helst ville se förändringar kring:

De två saker (med en rejäl marginal) som mottagarna ville ändra på var mer fokus på information och högre grad av personalisering. I mina ögon understryker det precis poängen om att vara relevant och fokuserad på mottagaren och mindre på vad man själv vill kommunicera.

Detta gäller oavsett om man har ett event, en företagssida på LinkedIn eller ska mejla sina kunder – tänk igenom om det är relevant för dem och berätta i så fall hur.

För vem vill bli sedd som en spammare?

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Spam – Upplevelsen av att inte vara viktig

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.