När stockbilden börjar tala med dig

Alla de där anonyma människorna i stockbilderna vi använder – vilka är det egentligen vi tittar på? Helt plötsligt hörde en supermodell av sig.

Precis som så många andra små företag använder jag mig av gratis stockbilder för att bildsätta artiklar och annat. Visserligen har jag hjälp av Jonas Lindblads utmärkta tips om hur jag kan förbättra dem, men till syvende og sist förblir de rätt generiska, lite anonyma bilder som jag plockat från någon sajt.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Förra året var jag på jakt efter en bild jag kunde använda för att väcka intresse för mitt nyhetsbrev. Jag ville ha en bild som påminde om de där motivationsaffischerna som ofta dyker upp.  Jag hittade till sist den här bilden:

Och så här såg den ut när jag gjort färdigt min nyhetsbrevs-annons:

Jag var nöjd med bilden och effekten av de två hoppande människorna i kontrast med texten. Jag hade dock ingen aning vilka de var.

Tills plötsligt anonymiteten försvinner i ett trollslag, och en verklig människa kliver fram. Jag fick ett mejl häromdagen från Johanna Linander, till vardags på reklambyrån Food & Friends:

”Såg ditt Linked-in inlägg om nyhetsbrev precis. Väldigt kul att supermodellen till höger faktiskt är jag (!) 😃 och den till vänster är min syster. Det är andra gången jag ser ett företag använda den här bilden, haha. Förutom du har även ett rekryteringsbolag använt denna bild frekvent.

Historien bakom är en familjeresa i Mexiko för fem år sen, jag och min syster sprang på en excentrisk amerikanska som ville ”övningsfotografera” lite. Vi ställde glatt upp och tänkte inte så mycket på det. Men så vips tre år senare hamnade bilden på någon bildbyråsajt. Väldigt roligt och otippat.”

Här är en bild på Johanna (till vänster) och hennes syster Andrea:

Jag träffade Johanna och hennes trevliga kollegor på en kurs om sociala medier, och vi lade till varandra på LinkedIn. Tack vare det såg hon bilden, och jag fick höra historien bakom stockbilden jag valt. Plötsligt klev människorna fram ur bilden – det var fantastiskt kul!

Tack till Johanna för att hon hörde av sig. Och till henne och Andrea för att jag fick dela historien och visa hur de där två hoppande figurerna verkligen ser ut.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

2 kommentarer på När stockbilden börjar tala med dig

  1. Kul att få lite historia bakom en bild också.
    Och det kan man ju tänka på själv också angående egna bilder.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.