Mediedagen: Marknadsföring och teknikutveckling

Tekniken hjälper marknadsföring att utvecklas, men bidrar samtidigt till ett allt större motstånd än någonsin tidigare. Det ska jag prata om på Mediedagen 21 november i Stockholm.

Det är på Talentums heldagskonferens Mediedagen måndag 21/11 som jag har nöjet att prata. Här hittar du mer om dagen, som har ett spännande program.

Min utgångspunkt är att den digitala utvecklingen har skapat fantastiska möjligheter för marknadsförare, men samtidigt gett mottagarna allt bättre verktyg för att välja bort framför allt reklam. I takt med att tekniken flyttar allt närmare oss blir vår tolerans för marknadsföring vi upplever som irrelevant eller påträngande allt mindre.

Kombinationen av sociala medier och smartphones har ställt den här utvecklingen på sin spets. Vi är ständigt uppkopplade, ständigt i kontakt med andra digitalt. På ett sätt mer tillgängliga för marknadsföring än någonsin tidigare, men också snabbare att slå bort den eller välja att utestänga den.

Men tekniken ger även marknadsföringen enorma möjligheter att fortsätta att utvecklas, och inte minst – att ta en plats som relevant och värdeskapande i mottagarnas ögon. Teknikutveckling kommer inte bara att ge mottagarna möjlighet att välja bort den störande sortens marknadsföring, den kommer i ännu högre grad att gynna kreativitet, berättande och hjälpsamhet.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Film tar allt mer över som det dominerande formatet – och då inte som reklam i linjär TV eller pre-rolls på Youtube, utan både i nya uttag i kanaler som Snapchat och i kortare och längre berättelser som kan rymmas på allt från sociala medier till webbplatser. Inom några år förutspår Cisco att 75% av data-trafiken i våra smartphones kommer att vara video.

Vi står även på tröskeln till ett bredare genombrott för Virtual Reality (VR) och Augmented Reality (AR). Där VR kommer att ge kreatörer möjlighet att skapa fiktiva, omslutande upplevelser så kommer AR mer att förstärka och berika den digitala och fysiska verklighet vi rör oss igenom.

De kommer båda att göra behovet av bra berättelser allt viktigare. Och en hel del av marknadsföringen i framtiden kommer att bestå i att vara en möjliggörare av att de här berättelserna kommer att nå ut till sin publik. På samma sätt som vi redan idag kan se funktionen branded content har i att finansiera bra rapportering och bra berättande från medier.

Där har du en del av de tankar som jag tänkte ta upp på Mediedagen. Det finns fortfarande platser kvar

 

Har du frågor eller funderingar kring digital utveckling och marknadsföring? Lämna en kommentar här nedanför eller mejla mig.

Om du hellre vill ha en skräddarsydd version av det här föredraget för ditt företag så går det så klart att ordna. Kontakta mig för mer information.

0 kommentarer på Mediedagen: Marknadsföring och teknikutveckling

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.