Fyra skäl varför ditt företags marknadsföring inte utvecklas

Att ha fokus på sina kunder, teknikutveckling, kunna anpassa organisationen till nya kompetenser samt vilka trender som är väsentliga är fyra saker du och dina kollegor måste ha koll på för att inte hamna efter i utvecklingen.

Känner du att ditt företag har halkat efter i er marknadsföring, att det känns både svårt och komplicerat att nå fram till kunderna? Här är fyra tänkbara orsaker till varför det kan vara så.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Inget fokus på kunderna

Utvecklingen på nätet har gett kunderna all makt, och det vet de om. Om du fortfarande försöker nå fram till dem med avgränsade kampanjer som mest stör deras liv och inte ger dem något av värde är risken stor att de väljer bort ditt företag. Samma sak om de upplever att det du talar om inte är relevant eller anpassat till deras situation.

Lösning: Lägg tid på att lära känna din målgrupp ordentligt – vad de funderar på, var de befinner sig och i vilka kanaler de vill umgås med dig.

Dålig koll på teknikutvecklingen

Teknik och verktyg är det område inom marknadsföring som utvecklas snabbast idag. Det är viktigt att du förstår vad som händer där, och vad i myllret av möjligheter som ger nytta till dig. Annars är det lätt att göra ingenting alternativt köpa in sig på stora, dyra verktyg utan att få ut särskilt mycket.

Lösning: Lär dig så mycket du kan om teknikutveckling, och analysera den sedan utifrån vad ditt företag behöver mest och har råd med. Köp aldrig in någon lösning utan att du och dina kollegor både vet vad den kommer att hjälpa er med och vad den kommer att kräva av er. 

Fast i gamla hjulspår

Den digitala utvecklingen går framåt i rasande fart, och skapar snabbt både nya roller och nya kompetenskrav. En marknadsavdelning som upplever att den inte är rustad för utvecklingen kan snabbt behöva rekrytera kompetens. Men det är ännu viktigare att se över organisation, processer och mål – för att de nya rekryterna ska kunna fungera optimalt kan man inte hänga kvar vid förlegade arbetssätt.

Lösning: Våga syna din organisation i sömmarna – jobbar ni på ett effektivt sätt och tar till vara de möjligheter ni har fått genom att rekrytera ny kompetens. Om inte, då krävs en snabb förändring.

Svårt att värdera trender

Trenderna står som spön i backen inom marknadsföringen, men en marknadsavdelning med dålig koll riskerar att antingen ignorera dem helt eller springa på varenda en. Därför är det viktigt att förstå inte bara vilka trender som är på gång, utan vilka som är väsentliga för dig och vilka du kan strunta i.

Lösning: Se till att du håller dig uppdaterad om vad som är på gång, men att du också har en ordentlig plan att luta dig emot för att kunna prioritera vad du ska satsa på. Hur kul det än verkar med att annonsera på Snapchat Stories så kanske det inte är optimalt ifall din målgrupp är specialistläkare, för att nu ta ett extremt exempel.

 

Har du frågor eller funderingar kring utvecklingen inom marknadsföring? Lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Fyra skäl varför ditt företags marknadsföring inte utvecklas

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.