Fem tips till marknadschefen för ett bättre 2018

Mitt försök att ge stressade marknadschefer något att le åt så här i början av 2018. Fem tips: Testa, utmana, gör upp med det gamla, tänk nytt kring strategi och ständigt lärande.

Att vara marknadschef år 2018 är nog bland det mest spännande och utmanande man kan göra – men jag träffar regelbundet på marknadschefer som upplever motsatsen. Att det är svårt att hitta rätt bland alla möjligheter och att kraven hela tiden hårdnar. Om du är en av dem som känner så har jag fem tips som jag hoppas ska göra tillvaron lättare för dig.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Våga testa

Marknadsföringen blir allt mer digital och allt mer avhängig av att vi lyckas identifiera var våra målgrupper finns och vad de vill ha av oss. Detta betyder att vi allt mindre kan hålla fast vid gamla, beprövade sätt att arbeta – inte minst de där vi lägger en plan och budget och sedan bara låter detta tugga på. Vi har stora möjligheter att snabbt se vad av vår marknadsföring som fungerar, och därmed också möjligheten att testa olika saker.

Detta är en enastående möjlighet som ger oss chansen att både ständigt lära mer och att leverera bättre resultat.

Läs mer om att våga testa här.

Utmana dina byråer/konsulter

Det är lätt att samarbetet mellan marknadsavdelningen och de byråer eller konsulter man har börjar rulla på i invanda hjulspår. Bägge sidor har höga ambitioner, men ofta blir det inte möjlighet att förverkliga dem. Dags att bryta den slentrianen. Istället för att briefa om konkreta uppgifter som ska utföras, ge dem i uppdrag att komma med lösningar och se nya möjligheter kring de utmaningar företaget har.

Du kan även ta hjälp av byråer och konsulter för att hålla dig uppdaterad kring vad som sker inom marknadsföring och kommunikation. Idag kan ingen ha koll på allt, men om vi hjälps åt blir luckorna färre och mindre.

Läs mer om hur några marknadschefer tycker att byråer ska arbeta pro-aktivt.

Gör upp med inifrån-och-ut-tänket

Alldeles för många företag lider av sjukan att tro att det man gör är viktigt i sig själv, och det formar det mesta av kommunikationen och marknadsföringen. Jag säger inte att det ditt företag gör är oviktigt, tvärtom, men om du ska lyckas nå fram till dina kunder måste du kunna berätta om det ni gör utifrån deras situation och deras utmaning.

Låt det här bli året när du har som mål att all marknadsföring ditt företag gör ska fokusera på vad som förbättrar era kunders tillvaro, inte på vilka fantastiska produkter ni har. Om ni hjälper kunderna att lösa sina problem kommer de att tycka ni är fantastiska ändå.

Här är världens enklaste modell för att ta fram innehåll din målgrupp tycker är relevant

Se strategi på ett nytt sätt

Med jämna mellanrum kommer det artiklar där det t.ex står att nu är hela din strategi för sociala medier värdelös, eller att strategier inte fungerar. Ingetdera är sant, men för många marknadsförare och kommunikatörer handlar det om att jobba med strategi på ett annat sätt. Det är viktigare än någonsin att du har en klar och tydlig plan, kopplad till affärsmålen, samtidigt som den måste vara flexibel nog att tåla snabba förändringar.

Om vi tar exemplet med sociala medier så betyder förändringar från Facebooks sida självklart att du snabbt måste anpassa din marknadsföring där, men det gör inte din grundläggande strategi (varför du använder sociala medier över huvud taget) ogiltig. Det här är en avgörande skillnad – strategin är din plan för att jobba effektivt och målinriktat, men den ska samtidigt ge möjligheter till både testande och snabba justeringar.

Läs mer om att göra rätt med strategier.

Ta ansvar för kompetensutveckling

En nyckel för att lyckas med marknadsföring 2018 (och kommande år) är att hela tiden hålla sig uppdaterad om vad som sker inom vårt område. I allt från kanaler och teknik till beteenden och psykologi. Det räcker inte längre att leva på gamla kunskaper eller nöja sig med en eller annan konferens per år. Och du kan inte helt lämna över frågan till konsulter (det var inte det jag avsåg med min tidigare punkt).

Eftersom detta är en utmaning du delar både med dina medarbetare och alla andra marknadsförare rekommenderar jag att du både internt och externt sätter av tid för kompetensutveckling. Skapa nätverk där kunskap delas, och välj ut trovärdiga informationskällor som du regelbundet tar del av.

Läs mer om ständigt lärande

 

Där har du mina fem tips. Saknar du något? Har du fler tips? – Lämna en kommentar eller mejla mig.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Fem tips till marknadschefen för ett bättre 2018

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.