Tre spaningar från E-barometern 2015

Tre spaningar från E-barometern 2015 är att e-handlare måste möta upp researchen som görs på nätet bättre, att många verkar ha missat att mejlen är en av de viktigaste kanalerna samt att brevlådan fortfarande är starkt underskattad för konvertering.

PostNords senaste årssammanställning av e-handeln i Sverige, E-barometern 2015, kom nyligen ut. Den är full av intressanta insikter för både e-handlare och marknadsförare. I transparensens namn vill jag påpeka att jag jobbar på PostNord. Men även om jag inte gjorde det så skulle jag fortfarande tycka att E-barometern, som görs i samarbete med HUI (Handelns Utredningsinstitut) och Svensk Digital Handel, är en mycket intressant rapport. Den visar både breda trender och intressanta detaljer i den svenska e-handelsutvecklingen.

Du kan ladda ned både själva rapporten och en kortare översikt av den här.

Här är mina tre spaningar från årets rapport:

1. E-handelsköpen mer researchade, mindre spontana

Bild09

Bara 6% av de tillfrågade uppgav att de hade handlat spontant på nätet, medan motsvarande siffra för köp i fysisk butik var 19%. Jag tror att detta är en beteendefråga, alltså att många ställer in sig på ett annat sätt när de sitter med mobilen eller datorn än när de går runt i en butik. Vi söker mer information innan vi handlar på nätet, medan i butiken plockar vi bara åt oss något.

Vi gör även mer research på nätet (webbrooming) än i butik (showrooming), som framgår av den här bilden:

Bild11

Den spaning jag gör utifrån detta är att e-handlare behöver lägga mer krut på att skapa innehåll för både information och inspiration kring det de säljer. Det finns flera företag som gör detta på ett utmärkt sätt, inte minst sajter som mat.se eller mathem.se, där besökare som kommer dit för recept och inspiration snabbt kan förvandlas till kunder. För många andra företag är dock detta ett område man behöver jobba mer med.

Det ska bli intressant att se om spontanhandlandet via mobilen påverkas nu när t.ex Fyndiq lanserat sin app Fyndswipen.

Här hittar du tips om hur du kan arbeta med olika typer av innehåll på din e-handelssajt.

2. Mejl fortsatt bra sätt att nå kunder

För e-handlare som vill nå fram till sina kunder så är mejl fortfarande ett mycket bra val. Två intressanta bitar information på den här bilden:

Bild15

28% av de tillfrågade använder nyhetsbrev via mejl som en viktig källa inför ett köp. Och 57% tar del av erbjudanden från e-handlare som kommer i mejlen. Det visar sig dessutom att mejl är det sätt svenska konsumenter helst vill bli kontaktade på:

Bild16

Så en given spaning här är att e-handlare som inte utnyttjar mejl som en kontaktyta bör göra det så snabbt som möjligt. Fast om man frågar e-handlarna vad de lägger marknadsföringspengar på så blir svaret lite annorlunda:

Bild17

Här kommer nyhetsbrev via mejl först på tredje plats, med SEO och sociala medier före. Intressant inte minst med tanke på att bara 13% av tillfrågade konsumenter nämnde sociala medier som ett bra sätt att få deras uppmärksamhet på.

3. Brevlådan underskattad för att nå kunder

Min tredje spaning hänger ihop med tvåan, nämligen kring frågan om vilka kanaler som är mest effektiva när det gäller att få kunden att reagera på ett erbjudande. Om vi plockar upp den här bilden igen:

Bild15

Av de tillfrågade som uppger att de har e-handlat (94%) så svarar 63% att de tar del av erbjudanden som kommer i brevlådan från e-handlare. Och 38% uppger att den sortens direktreklam ingår bland de viktiga källorna inför ett köp på nätet.

Och ändå så är det nästan inga e-handlare som använder sig av fysisk reklam.

Eftersom jag själv arbetar mest med digital strategi och marknadsföring kan jag utmärkt väl förstå varför – det är svårt att tro att någonting analogt kan vara bättre och dessutom vimlar det av ”nej till reklam”-skyltar på dörrarna i alla hus. Men jag börjar bli mer och mer medveten om att detta är ett exempel på ”confirmation bias” från min sida. Alltså att jag bara tar in de fakta som stödjer något jag redan bestämt mig för. Jag misstänker att detta kan vara orsaken till varför så få e-handlare använder fysiska kanaler i sin marknadsföring.

Jag har tidigare skrivit om att jag tror att en kombination av digitala och analoga kanaler är rätt för många företag.

 

Har du frågor eller funderingar kring detta, lämna en kommentar eller mejla mig. Ifall du vill ha hjälp med att skapa bättre innehåll för din e-handel eller analyser hur du bättre kan nå dina kunder, kontakta mig direkt.

0 kommentarer på Tre spaningar från E-barometern 2015

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.