Tre länkar värda att läsa v. 4 2016

Det finns mycket läsvärt på nätet, och det är lätt att man missar något. Varje vecka delar jag med mig av tre intressanta artiklar. Denna gång om läs/hörtips för native advertising, marknadsföring av Volvo Ocean Race och bristen på målgruppsanalys . God läsning!

1. Vad ska man lyssna på och läsa om man arbetar med native advertising, eller kanske tänkt sig att börja med det? Melanie Deziel har samlat en mängd förslag på podcasts, böcker och annat som man kan ha nytta av på sin sajt. Hon har bl.a arbetat för NY Times T-brand studio och Huff Posts Partner studio. Det var t.ex Melanie som skrev Netflix native-annons om kvinnor i fängelse för Orange is the new black: mdeziel.com/blog/  

2. Björn Alberts var marknadschef för Volvo Ocean Race 2014-2015. Nu när det är klart har han sammanställt en matig översikt över det arbete hans team gjorde i ägda, köpta och förtjänade medier för att bygga varumärket och skapa kännedom och engagemang. Ett imponerande case om en fantastisk tävling: Extreme content marketing worth € 485 million

3. Alltför många företag gör inte en ordentlig målgruppsanalys, och får därför svårt att nå fram med sitt innehåll. Rebecca Lieb skriver bra om detta och vad man bör tänka på. Inte minst att det är värt att lägga tid på personas och påverkare: Content marketing targeting fallacies

God läsning!

2 kommentarer på Tre länkar värda att läsa v. 4 2016

  1. Pingback: Björn Alberts

    • Pingback: admin

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.