Mary Meekers rapport om trender på nätet 2019 – 7 spaningar

En av årets digitala höjdpunkter är den matiga rapport över internettrender som Mary Meeker levererar. Jag har valt ut sju bilder av de över 300 som rapporten består av.

Mary Meeker arbetade tidigare på riskkapitalfirma Kleiner, Perkins, Caulfield & Buyers, och har numera öppnat eget. En gång om året presenterar hon en stor rapport om trender på nätet, ur flera olika perspektiv.  Här är sju saker i hennes rapport som fångade min uppmärksamhet. Men det finns hundratals kvar, årets rapport är på 334 sidor.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

Asien dominerar utvecklingen på nätet

Även om Europa och Nordamerika fortfarande har fler människor uppkopplade är det tydligt hur starkt Asien utvecklas här, och hur därmed allt mer av trender, produkter och användarbeteenden kommer att guidas därifrån:

 

Annonsgapet mellan desktop och mobil har stängts

Tidigare år har vi kunnat se ett gap i hur de digitala annonspengarna har använts, det har funnits en lucka mellan mobilen – där användningen ökat – och desktop – dit pengarna gått. Men nu är det slutet. Time spent och Ad spend synkar numera:

 

Google och Facebook dominerar annonsmarknaden, men Amazon m.fl ökar

Självklart fortsätter de två giganterna att ta den allra största delen av annonskakan, men det finns fler aktörer. Framför allt Amazon lär komma starkt de närmaste åren:

Digital användning fortsätter öka – och helt i mobilen

I USA (och sannolikt i många andra delar av världen) fortsätter den tid vi lägger på digital användning per dag att öka. Och det är helt och hållet i våra smartphones som ökningen ligger, det är till och med så att den knaprar tid från desktop:

 

Stories, mest som korta videos, ökar snabbt på Facebooks plattformar

Spännande att se hur starkt Stories-formatet går, på alla Facebooks plattformar. 1,5 miljarder användare skapar de här tidsbegränsade posterna dagligen:

Tiden vi lägger på sociala medier ökar inte längre

Den tid per dag vi lägger på sociala medier har ökat år för år i flera år, men nu tycks utvecklingen stå stilla. Tillfällig avmattning eller längre trend, det får framtiden utvisa:

 

Bilden av internet fortfarande övervägande positiv

Trots alla de problem och kriser som förekommit kring nätutvecklingen på senare år är det fortfarande fler som tycker internet är övervägande positivt, både för dem själva och för samhället – åtminstone i USA:

Där har du mina sju intressanta bilder från årets Meeker-rapport. Kolla nu in hela rapporten, den är mycket intressant.

Och här kan du höra Mary Meeker själv presentera sin rapport – i rekordfart som alltid:

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Mary Meekers rapport om trender på nätet 2019 – 7 spaningar

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.