Internet och sociala medier globalt – Oktober 2018

Nya siffror om internet, mobilen och sociala medier. Mest intressant denna gång är röstutvecklingen och det som händer i och kring e-handeln.

Det har kommit lite färska siffror från Simon Kemp på We Are Social kring utvecklingen globalt för nätanvändning, sociala medier mm. Som vanligt är det en diger rapport, som dessutom går att bryta ned ytterligare på region- och landbasis. Jag har bara valt ut några bilder jag tycker är relevanta.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Fortsatt uppåt i tillgång

Även om det numera går med små steg så ökar mängden människor i världen som har tillgång till internet hela tiden – från 54% till 55% sedan kvartal 3-siffrorna. Även användningen av sociala medier via mobilen ökar några procent, medan antal mobilanvändare totalt sett ligger stilla:

Datorer ökar lite, mobiler minskar

Trots att mobiler står för över 50% av trafiken ökar faktiskt användningen från lap- och desktops något. Detta kan bero på bättre infrastruktur eller nätutbyggnad:

E-handelsaktiviteter ökar

Över 80% av användare sökte på nätet efter en produkt eller tjänst under den senaste månaden. Och över 90% besökte en e-handel under samma tid. Mer än 50% använde nätet för prisjämförelser:

Röst tar allt större andel

Nätanvändare som genomför röstsök och ger röstkommandon ökar, lär under nästa år nå 50% i åldersgrupperna 16-34. För de i högre åldrar lär det ta lite längre tid, men den övergripande trenden är att vi gör allt mer med våra röster:

Sociala medier – små förändringar

Jämfört med förra kvartalet har Facebook ökat antalet användare något, liksom faktiskt LinkedIn. Övriga nätverk och appar ligger still, och ett par backar till och med:

Små förändringar är den generella tendensen i detta kvartal, något som påminner om Svenskarna och Internet-rapporten som kom för ett par veckor sedan. Röst är det som växer snabbast tycks det mig.

För dig som är marknadsförare tycker jag att utöver röstutvecklingen så är det dags att titta på den växande handeln på nätet och annat som ligger nära det. Detta är en stark global utveckling som kommer att fortsätta äta andelar från den fysiska handeln.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Internet och sociala medier globalt – Oktober 2018

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.