Hur vi använder appar

Under de senaste åren har stora delar av vår nätanvändningen flyttat från datorer till smartphones och tablets. Detta betyder att mycket av det vi gör på nätet numera sker via appar. Två nya undersökningar ger mer insikter kring den användningen.

ComScore har nyligen kommit ut med en stor rapport – 2025 US Mobile App report – som har en mängd intressanta resultat. Och i Sverige har Episerver släppt sin årliga undersökning av mobilanvändningen. Här tar jag en närmare titt på båda. Även om det förstås finns skillnader mellan amerikaner och svenskar tycker jag det finns delar i båda undersökningarna som är relevanta att förstå.

App-användning i USA

I ComScores rapport börjar man med att konstatera att om användningen av digital media i form av spenderad tid har ökat med 49% sedan 2013 så har app-användningen under samma tid ökat med 90%. Den står nu för 77% av den totala tiden som används till digitalt media.

ComScore 1

Av den genomsnittliga tid per månad amerikaner spenderar på sina appar står smartphone för nästan 70 timmar, medan tablets ligger strax under 30h. Åldersgruppen 18-24 år tillbringar dock över 90h per månad på appar, med 34h på tablets. Därefter sjunker siffrorna för smartphones med stigande ålder, medan tablet-användningen faktiskt ökar med åldern. De över 65 år använder smartphone-appar nära 40h i månaden, och appar på tablets över 32h.

ComScore 2

Hur vi (eller amerikaner) använder appar är faktiskt en smula förvånande. Enligt ComScore använder vi nästan all app-tid på ett fåtal appar. Över en månad kan runt 25 appar användas, men topp 3 får fyra av varje fem minuter som ägnas åt appar.

ComScore 3

Vilka är då de populäraste apparna i USA? Du blir säkert inte överraskad när topp 5 visar sig vara Facebook, YouTube, Facebook Messenger, Google Search och Google Play. Av de tio mest använda ägs tre av Facebook och fem av Google.

ComScore 4

Även i hur mycket tid som läggs ned dominerar sociala medier med 29%, därefter kommer lyssna på radio på 15% samt spela spel på 11% .

App-användning i Sverige

Om man jämför med Sverige finns det både likheter och skillnader. I Episervers undersökning visar det sig att 90% av de tillfrågade har smartphones, och av dessa använder 62% olika appar. Intressant nog betyder det att nästan 40% av svenska smartphoneägare 2015 inte använder inte appar utan går ut på nätet via browser. 46% av de undersökta laddar ned nya appar, en minskning med 8% från 2013.

Vad man gör på nätet, via appar eller browser, är förutom att läsa mejl och sök information fr.a använda sociala medier (54%), läsa nyheter (46%), lyssna på musik och utföra bankärenden (båda 38%).

Om vi ska få en uppfattning av vilka appar som används mest i Sverige, så har mobil.se tittat på mest nedladdade appar i början av året. Då låg BankID i topp, följt av Swish, Facebook Messenger, Instagram och Facebook.

mestnedladdadeapparjan15

Men mest nedladdade är inte samma sak som mest använda. Där får vi istället gå till undersökningen Svenskarna och Internet 2014, som då rapporterade att de mest använda apparna var Facebook, bankappar, nyhetsappar, spel och väder:

SOI 14 appar

Om någon månad är det dags för Svenskarna och Internet 2015, och det ska bli intressant att se om användningen har förändrats.

Slutsatser

I båda länderna är det smartphones som driver utvecklingen, det är via dem vi använder nätet i allt högra grad. Och därmed blir apparna allt viktigare.

Det tycks även vara så att även om vi har ett stort antal appar tillgängliga så är det ett mycket litet antal som får det mesta av vår tid. Delvis beror detta förstås på att många appar är specialiserade och inte behöver användas varje dag – t.ex bankappar. Men mönstret tycks ändå vara att det är svårt för nya appar att ta plats i vårt medvetande. Och med tanke på Facebooks mycket medvetna strategi att leverera allt – nyheter, underhållning, relationer – via sina appar är det knappast märkligt att de är så dominerande.

De appar som används ofta är främst sociala medier, spel eller musik. Skillnaden mellan svenskar och amerikaner tycks vara att vi gör bankaffärer, läser nyheter och kollat vädret via appar betydligt mer än de gör.

Vad av detta kan det vara intressant för ett företag att reflektera över, om man t.ex står inför frågan om man ska lansera en app. Kommer den att synas i mängden av sällan-använda appar?

En mycket grundläggande observation, men ändå viktigt, är att det beror på vilken slags app man vill ta fram. Det som var vanligt för några år sedan, med appar som hade tunt med innehåll och otydliga syften, är knappast en vinnande strategi. Tvärtom är det så att ju tydligare definierat syfte och en bra användarupplevelse som verkligen fokuserat på att leverera utifrån syftet är en betydligt bättre plan.

En intressant fråga är om fler medieföretag kommer att skaffa egna appar, inte minst därför att ad blockers blir en allt större faktor på nyhetssajter vi surfar till via browsern. Men de som väljer den lösningen har en diger uppgift framför sig, både för att de konkurrerar med Facebook, Google, Apple m.fl som vill erbjuda nyheter på sina egna plattformar, och för att appar som Omni redan gör ett utmärkt jobb.

Den fortsatta utvecklingen av vårt app-användande blir intressant att följa. Kommer vi att fortsätta lägga det mesta av vår uppmärksamhet på ett par appar? Eller kommer den ökande tiden vi lägger på smartphones innebära att vi vill kunna göra mer där och därför är beredda att ta till oss fler appar? Vad tror du?

Har du frågor eller funderingar kring appar i synnerhet eller digitalt i allmänhet, lämna en kommentar här nedan eller mejla mig. Och om du vill veta mer om digital och mobil utveckling, och vad det innebär för ditt företag så hör av dig. Jag kan hjälpa er med en inspirationsföreläsning eller en workshop. Mejla mig för mer information.

Bildkälla: Daniel Go, Iphone apps, Flickr

2 kommentarer på Hur vi använder appar

  1. Göran Carlsson säger:

    Eftersom jag använder windows phone tyvärr har jag inte win10 än men detta (att vara wp användare) gör att utbudet av appar är lite begränsat och alltid när någon påtalar att de saknar en specifik app så är svaret att det är för litet utbud. Nu är det ju så att om man vet att det inte finns någon app så försöker man ju inte. I din utredning så ser man inte vilka plattformar som används. Så kanske skulle det vara intressant att ta någon bank osv för att jämföra hur många procent som har möjlighet att nyttja appen i förhållande till användare. Jag säger som Pippi långstrump att det är mycket lättare att spela trumpet nu när hon har en.

    • Hej Göran, tack för din kommentar. Du har helt rätt i att tillgång styr nedladdning och användning, och jag känner igen argumentet kring att man inte utvecklar för Windows Phone. Nästa gång jag tittar på app-användning ska jag försöka ta med fördelningen på operativsystem också.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.