Generation Z – Hur är den?

Efter att ha pratat millennials i ett antal år är det nu dags att tala om nästa stora grupp som gör entre på arbetsmarknaden – Generation Z. de som är födda 1995 eller senare. Här är tre infografer som beskriver dem.

Det är viktigt att ta alla generationsbeskrivningar med en stor nypa salt. Den här bilden är talande:

generations shared characteristics

Men detta till trots tycker jag ändå det ligger en del i att det finns skillnader mellan hur olika generationer tänker och agerar. Inte ned på individnivå, men i övergripande tendenser. På senare tid har det kommit ett par intressant översikter:

Mary Meeker – Millennials och Generation Z

I sin årliga trendrapport hade Mary Meeker ett avsnitt om skillnader mellan millennials och generation Z:

Meeker 12 mill vs gen Z

Här är det intressant att lägga märke till skillnaden i antal skärmar som används samtidigt och drivkrafterna: nu-fokus kontra framtids-fokus, optimister kontra realister och framför allt – vilja bli upptäckta kontra vilja arbeta för framgång. Bilden Meeker målar upp av generation Z är en av mer drivna, ambitiösa personer som levt i en digital, uppkopplad värld sedan begynnelsen.

Danmarks Radio om Generation Z

En annan beskrivning av de födda efter 1995 kom nyligen från Danmarks Radio:

dr gen z

Några av de mest intressanta punkterna här är:

  • Födda med en smartphone i handen
  • Ser ingen skillnad mellan den digitala tillvaron och den ”vanliga” (fysiska) tillvaron
  • Allt de gör ska ses och värderas så snabbt som möjligt i sociala medier
  • Vill inte specialisera sig för mycket av rädsla för att bli ”outdated” – alltså att deras kunskaper ska vara föråldrade
  • Att förlora jobbet kan vara detsamma som att förlora sin identitet

Den här bilden tycker jag skärper till det som Meeker var inne på tidigare – en mycket mer driven och snabbfotad generation än millennials.

Generation Z och medievanor

Vision Critival gjorde en undersökning förra året där de jämförde mediakonsumtion och kanalval hos millennials och generation Z

millennials_ignoring_you_infographic

Här är det framför allt intressant att lägga märke till att generation Z sköter mycket av sitt digitala liv via sin smartphone – desktop finns inte för dem. De tittar mycket mindre på TV än tidigare generationer, en trend som redan millennials drog igång. Och de använder Snapchat och YouTube mer än millennials, och Facebook mindre.

Tre reflektioner

Inga större nyheter alltså, men om jag ska våga mig på några generaliserande reflektioner så är det dessa:

1. Det är i smarta mobiler det händer – vilket påverkar företag och organisationer såväl vad gäller plattformar som hur de arbetar med innehåll och interaktivitet. AR och VR lurar bakom hörnet, med Pokemon Go som första steg.

2. Generation Z vill vara med och skapa i betydligt större utsträckning än tidigare – Tänk på det kring innehåll och inte minst i sociala medier.

3. De föredrar personliga och omedelbara sociala medier, som Snapchat, och förväntar sig ögonblicklig återkoppling och interaktion.

 

Vad tror du själv om generation Z – lämna en kommentar här nedan, eller skriv en fråga. Du kan också mejla mig direkt.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digitala och sociala kanaler?  Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

0 kommentarer på Generation Z – Hur är den?

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.