Fyra länkar värda att läsa v. 31 2016

Det finns mycket intressant på nätet, och det är lätt att man missar något. Varje vecka delar jag med mig av tre-fyra intressanta artiklar. Denna vecka mest om Facebook – dess strategi, en Snapchatliknande kameraapp samt klickfiskejakt. Dessutom öppet demokonto på Google Analytics. God läsning!

1. Vad händer egentligen med Facebook just nu? Ola Andersson, ansvarig för digitala kanaler på Systembolaget, gör en mycket läsvärd analys av utvecklingen och tänket hos sociala medier-jätten, och inte minst kring hur de försöker möta hotet från Snapchat: Har Facebook någon strategi – egentligen?

2. Apropå Facebook och Snapchat så testar nu den förra en ny kamera-app som bl.a tar med filter från MSQRD. Ännu ett sätt att locka över den unga publiken till moderskeppet. Verge rapporterar: Facebook begins testing a Snapchat-like camera

3. För dig som vill testa Google Analytics, eller lära dig mer utan att använda företagskontot, öppnar nu Google eller demo-konto som vem som helst kan få tillgång till: Introducing the Google Analytics Demo account

4. Facebook (igen) försöker få bort klickfiske från flödet genom att skruva på algoritmen. Avsändare och rubriker som de efter kartläggning identifierat som clickbait-avsändare ska bli mindre synliga på våra väggar: Facebook changes its algorithm to avoid ”clickbait”

God läsning!

0 kommentarer på Fyra länkar värda att läsa v. 31 2016

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.