Bankernas räddning är digital

Tänk om 71% av millennials i USA hellre skulle gå till tandläkaren än att lyssna på något ditt företag har att säga. Skulle det kännas bra? Sannolikt inte. Men sådan är verkligheten för amerikanska banker idag.

Jag skrev nyligen om Landshypoteks undersökning som visade att hälften av ungdomarna mellan 18-24 år kunde tänka sig att byta bank. Och att många av dem lika gärna kunde tänka sig vara kunder hos Google, Spotify eller Klarna.

Om du trodde detta var ett svenskt fenomen så visar två internationella rapporter att så inte är fallet. Båda har tittat närmare på vad millennials (födda mellan slutet av 80-talet till början av 2000-talet) tycker och tänker om banker. Här är ett axplock av vad de redovisar.

Millennials in figures banking

27% säger sig inte vilja ha någon bank alls. En dryg tredjedel, 33%, av millennials i USA tror sig inte komma att behöva banker inom fem år.

Över hälften tycker inte det finns något som skiljer deras bank från konkurrenterna. Och en tredjedel kan tänka sig att byta bank (här är alltså svenska ungdomar ännu mer förändringsbenägna).

Allt detta i kombination med att över hälften kan tänka sig att använda icke-traditionella betalningsmetoder gör att bankerna nog får snabba på med sin teknikutveckling.

Anledningen till att teknikutveckling är så central är att 62% av millennials använder online banking via mobil eller tablet. Och då 32% aldrig har satt sin fot på ett bankkontor gäller det att komma med unika erbjudanden på nätet.

Teknikbetydelsen går dock djupare än så. 73% av millennials är mer mottagliga för erbjudanden från Apple, Google eller Amazon än från traditionella banker. Och orsaken till detta, enligt undersökningarna, är att ungdomar identifierar den sortens teknikdrivande företag som ledare. Man vill inte bara jobba där, man kan tänka sig att låta de här företagen ta hand om ekonomin också.

Jag tror det finns ytterligare en anledning. De unga (och inte bara de) tar intryck av hur enkelt det är att göra en mängd andra saker. Allt från att byta mellan olika skärmar när de tittar på Netflix till att beställa en Uber via appen eller boka boende världen runt med AirBnB. Och sedan undrar de varför det fortfarande är så krångligt att ha med banker att göra.

Och detta gäller i allra högsta grad i Sverige också. Det är jättekul att Swish-appen går så bra. Samtidigt är det rimligt att ställa frågan hur många andra innovationer för att göra livet lättare för sina kunder som bankerna har tagit fram? Det är ingen överdrift att säga att det mesta av den utveckling som sker äger rum i de delar av världen som inte har ett gammalt, inrotat banksystem.

Men millennials, och många andra, är medvetna om detta. I så pass hög grad att nästan hälften av dem förväntar sig att förändringar inom bankbranschen ska komma utifrån.

Om bankerna ska kunna övertyga millennials om att de har ett värde framöver behöver de satsa rejält på att förenkla och förbättra sina tjänster, och framför allt göra detta digitalt och mobilt. Inte minst för att konkurrenter som Klarna m.fl redan satsar på detta.

Här hittar du de båda undersökningarna:

Millennial Disruption Index

BBVA Innovation center – These are the millennials

Har du frågor eller funderingar? Lämna en kommentar här nedan, eller skicka ett mejl. Och om du vill ha hjälp att arbeta med digital utveckling eller transformation för din egen bransch eller företag så välkommen att höra av dig.

Bildkälla: B Rosen, My bank sucks, Flickr

0 kommentarer på Bankernas räddning är digital

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.