Fyra saker jag lärt mig av att analysera mitt innehåll 2016

Du kan lära dig mycket genom att regelbundet analysera vad som händer på din sajt. Jag gör det dagligen, men ibland tittar jag lite djupare. Här är fyra saker jag lärt mig genom att studera innehåll och trafik under 2016.

Jag har nyligen ställt samman två artiklar utifrån hur mitt innehåll gick under 2016. En av dem gick igenom de tio mest besökta posterna, och resonerade lite om varför just de gått så bra. Den andra handlade om fem poster som jag tror var tillräckligt nyttiga för att förtjäna fler besök.

När jag dök ner i statistiken för året drog jag även några mer allmänna slutsatser som jag tror att du kan ha nytta av:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Grundläggande innehåll fortsatt viktigt

Flera av posterna som gick bäst handlar om mycket grundläggande saker: Hur man håller koll på ansvar i content marketing eller några saker som ska ingå i en sociala medier-strategi. Om man arbetar mycket inom ett område är det lätt att det innehåll man skapar handlar om sådant man själv reflekterar över, och så glömmer man bort att majoriteten av målgruppen ofta har mer grundläggande behov.

Mitt tips är därför att du ser till att ditt innehåll är en blandning av sådant som svarar på grundläggande frågor, sådant som tar användaren till nästa steg och en del innehåll som går längre eller utmanar mottagaren. Och att du ser till att uppdatera alla tre delarna regelbundet

2. Rätt innehåll ökar i värde

En del av det innehåll som fick mest visningar under året skrev jag 2015, och det gick ofta bättre ett år senare än när det kom. Detta leder mig till att dra ett par olika slutsatser. För det första, var försiktig med att avfärda innehåll som inte går bra till en början – ibland behöver det ligga till sig. Så var det t.ex med den artikel som gick allra bäst under 2016 – Så kan du använda Periscope. Orsaken är helt enkelt den att livesändningar i sociala medier har varit mycket mer i ropet under 2016 än under 2015, när den skrevs. Och min andra slutsats är att se till att du inte tar bort innehåll bara för att det inte ger omedelbara resultat, eller ännu värre missar att flytta med det vid förändringar av webbplatsen. Innehåll är en investering, inte något som kastas bort såvida det inte blivit inaktuellt eller saknar syfte. Och över tid kan innehåll öka i värde genom att adressera frågor som hamnar i blickfånget.

3. Social delning viktigare än någonsin

När jag tittar på varifrån trafiken kommer till min sajt kan jag se att både organiskt sök och direkttrafik har ökat rejält. Min tolkning är, rätt givet, att för det första synligheten för mina poster hos Google har ökat i takt med att sajten vuxit och fått fler besökare. Och för det andra att fler har delat länkar till min sajt via mejl, meddelandeappar och andra former av Dark social-trafik. Det är intressant att notera att posten om Periscope fått all trafik via sök eller direkttrafik, jag har inte delat den alls i sociala medier.

Dock står sociala medier fortfarande för det överlägset största inflödet av trafik. Och en slutsats blir därmed att fortsatt arbete med att dela innehåll i sociala medier är viktigt även under 2017. En annan slutsats är att detta dock kommer att bli mer komplext, då dels benägenheten att ta del av länkar minskar generellt, dels att de sociala medier som växer snabbast inte ger möjlighet att länka. Men för min målgrupp – kommunikatörer och marknadsförare – kommer sannolikt traditionella sociala medier-nätverk som LinkedIn, Twitter och i viss mån Facebook att vara viktiga även under de kommande åren.

4. Skapa en mix

På samma sätt som det är bra att ha en mix av innehåll från grundläggande till mer komplext så har du även nytta av att arbeta med ett par olika ämnen/teman samt att blanda nyhetsrelaterat innehåll med mer tidlöst material. När jag tittar på statistiken över visningar, tid spenderad mm för mitt innehåll kan jag se några olika mönster:

  • Att jag skapar innehåll kring flera ämnen – content marketing, sociala medier, native advertising – gör att jag drar till mig flera besökare, som sedan upptäcker annat innehåll om andra ämnen/teman. De kommer för gungorna och passar även på att åka karusellen, för att misshandla ett gammalt ordspråk. Om du bara skapar innehåll för ett enda ämne kan du gå miste om den effekten.
  • Hypotesen om den långa svansen fungerar i mitt fall (se nedan). Även om jag varje vecka har en eller flera artiklar som går bra har jag även hela tiden en liten men stadig ström av besökare till andra poster. Periscope-posten som gått allra bäst under året är ett exempel på detta, den har tickat på dag för dag under nästan hela året utan att någon gång sticka ut.
  • Att skriva om aktualiteter ger ofta bra trafik, men med kort livslängd. Därför kommer det aldrig att vara ett huvudsyfte för mig, och mitt tips till dig är att inte heller satsa stort på nyhetsbevakning (om du inte är en mediesajt förstås).

För dig som inte känner till begreppet den långa svansen (the long tail) så myntades det av Chris Anderson för att bl.a beskriva att Amazon säljer mer sammanlagt av små titlar än av bestsellers. Keywords inom sök fungerar på samma sätt, du kan få mer sammanlagd trafik genom att täcka in ett större antal sökord än att bara ligga och fajtas om de mest sökta orden. Här är en lång artikel av Neil Patel om long tail inom sök.

Så där har du fyra insikter kring vad som har hänt på min sajt under 2016. Jag har förstås lärt mig ännu mer saker, och det kan du också göra om du tar dig tid att dyka ned i Google Analytics eller vilket analysverktyg du använder. Det finns en massa kunskaper att hämta, om allt från vilket innehåll du ska skapa (eller sluta ägna tid åt) till hur du ska sprida det på bästa sätt.

Om du har frågor eller funderingar kring innehållsanalys, eller något annat jag tagit upp i den här artikeln, lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att analysera och mäta innehåll? Jag kan hjälpa er med att komma igång eller stötta er regelbundet. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Fyra saker jag lärt mig av att analysera mitt innehåll 2016

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.