Här är andra delen av två om distribution i content marketing. För att du ska nå fram till dina målgrupper måste du jobba lika hårt på att sprida ditt innehåll som på att ta fram det. I första delen handlade det mest om egna kanaler, denna gång står andras kanaler i fokus.
I den första delen gick jag igenom grunderna i spridning av innehåll och hur du kan arbeta med detta i de kanaler du äger. I det här avsnittet kommer jag att gå igenom kanaler du inte äger, både de där du köper synlighet och de där du får den synligheten på andra sätt. Och i slutet tar jag upp hur du kan strukturera ditt arbete med distributionen.
Andra kanaler – köpta
Om vi betalar för att synas är det oftast reklam. Det kan vara annonser i tidningar, TV- eller radioreklam, banners på nyhetssidor eller andra sajter, stortavlor på gator och torg eller direktreklam hem i brevlådan. Inget av det här har med content marketing att göra, men jag tar upp det ändå därför att ditt innehåll kan komma till nytta även här. För annonser om produkter och lösningar på en nyhetssajt är det inte ovanligt att låta en kund berätta om hur bra det är. Det materialet kan du ta fram samtidigt som du tar fram innehållet för dina egna kanaler, och låta huvudsyftet med reklamen vara att driva trafik till din egen webbplats. Därför är det viktigt att du tänker även köpta kanaler när du tänker innehåll.
Men det finns också en sorts köpt kanal som ligger väldigt nära content marketing, och det är native advertising. Det är innehåll av samma typ som det som används i content marketing fast publicerat som annons på någon annans webbplats, men tillsammans med övrigt innehåll. Tanken är att det ska kännas lika naturligt och relevant som det vanliga innehållet på den sajten, så att användarna får ut ett värde av att titta på det. Samtidigt måste det vara tydligt utmärkt att det är reklam, så att ingen blir lurad av det. Poängen med native advertising är att det är ytterligare ett sätt som du kan sprida ditt innehåll, och i det här fallet gör du det på en plats som redan har en publik.
Den sista sortens köpta kanaler jag tänkte ta upp är när du köper synlighet i sociala medier. Till exempel sponsrade tweets eller LinkedIn-poster. Eller använder dig av Facebooks annonsprogram. Det kan vara ett bra sätt att få uppmärksamhet för ditt innehåll, och målet är då detsamma som i native advertising – att få med dig potentiella kunder över till dina egna kanaler.
Andra kanaler – ej köpta
Det vi tar fram inom content kan vara av intresse för kanaler som vi inte äger eller betalar för att synas i.
Ett exempel på detta är medier – inte så konstigt egentligen eftersom vi ofta måste tänka journalistiskt när vi tar fram innehåll. Därför kan vi använda det i kontakter med nyhetsmedia, branschmedia och andra mediatyper. Om vi lyckas berätta om vårt innehåll på ett bra och engagerande sätt så kommer det att synas även för journalister när de googlar. Och det kan till och med vara intressant för dem att få använda vårt innehåll mer direkt i sina egna kanaler. Detta gäller framför allt lokala nyhetssajter och branschmedia, som ofta har mindre resurser än de större sajterna.
Sociala medier
Jag skrev ju om sociala medier under egna kanaler, så varför är de med här också? Anledningen är att det finns gott om grupper och sidor på framför allt Facebook och LinkedIn som inte ägs av ditt företag, men som kan vara helt rätt att publicera innehåll på. Båda nätverken har ett stort antal grupper inom olika branscher eller kring olika yrkesroller. Här kan du givetvis inte posta utan att vara medlem och du måste också vara säker på att ditt innehåll verkligen tillför gruppen något. Det är även lämpligt att inte posta alltför ofta.
Gästblogga
För några år sedan var gästbloggande vanligt, inte minst för att det var ett effektivt sätt att få länkar till sin egen sajt. Google var inte helt förtjusta i detta, och muttrade en del varningar kring det. Men det man inte gillade var just ifall det gjordes för att samla in länkar, samt att man tyckte att kvaliteten på många poster var för låg. Om du däremot kan posta innehåll på seriösa sajter som har en koppling till det ditt företag gör så är det fortsatt en god idé. Det kan vara viktigt för att stärka varumärket, skaffa ett större genomslag och inte minst för att visa att ditt företag är med och diskuterar viktiga branschfrågor. Det du ska tänka på när du publicerar innehåll på någon annans sajt är att inte posta det på din egen sajt utan att använda en ”no index”-länkning, så att den sajt där det postades först blir den enda som indexeras i detta fall. Google gillar inte dubbelpostningar, med all rätt.
Branschmedia
Den bransch ditt företag är verksamt i kanske har en egen förening eller organisation. Och den har i sin tur egna kanaler, såväl digitala som fysiska. Här kan det vara både lämpligt och värdefullt att du får med ditt innehåll, även om du måste anpassa det för syftet. Formerna kan vara olika, som att gästblogga, skriva återkommande krönikor eller bidra med artiklar. Ett sätt som du kan använda branschmedia på är att publicera en introduktion till det ämne du vill få uppmärksamhet för, och sedan länka till dina egna kanaler för fördjupning och mer information.
Forum och aggregeringsajter
Det finns ett stort antal forum runtom på nätet, för alla upptänkliga ämnen. En del är mycket stora, och i sin tur indelade i mindre delar. Familjeliv är ett bra exempel så ett sådant forum. För den cykelintresserade finns HappyMTB. Och ett stort internationellt forum är Reddit, som har nästan 170 miljoner unika besökare per månad, och är indelat i tusentals mindre forum, bland annat svenska Sweddit. Man kan även kalla Reddit för en aggregeringssajt, eftersom den bygger på att medlemmarna laddar upp innehåll de gillar där. Om det finns sub-reddits kring ämnen som passar ditt företag så kan du dela innehåll.
Anställda och egna nätverk
En mycket viktig kanal för att få ut det egna innehållet är alla dina medarbetare på företaget. De har dels sina egna sociala kanaler som de ofta kan tänka sig att dela innehåll i, dels har de i sin tur nätverk och forum där de är aktiva. Tommie Cau har skrivit mer om hur och varför du ska aktivera dina kollegor i sociala medier.
Här är några viktiga saker att tänka på i det sammanhanget:
- Se till att det sker frivilligt. Dina kollegor har ingen skyldighet att använda egna sociala kanaler för att sprida innehåll från företaget. Det måste finnas ett värde i det för dem också, och det är bättre för alla parter om det finns en tydlig överenskommelse om detta. Läs mer om vad du bör tänka på kring medarbetare och sociala medier här
- Gör det lätt för dem att dela och sprida innehållet. Om de ska behöva söka efter innehåll att dela själva kommer det att ske sällan och oregelbundet. Ifall du istället serverar och paketerar det innehåll som ska spridas så är sannolikheten för att det verkligen görs betydligt större. Och du kan behöva hjälpa till med lite utbildning i början, särskilt kring sociala medier för att få det att gå bra.
Det finns även andra grupper som du kan aktivera för att få ut ditt innehåll. Före detta kollegor och de du studerat med kan vara intresserade av att dela ditt innehåll vidare. Även här gäller att du måste skapa en win-win för dem och dig. Samt att ju bättre du paketerar ditt innehåll dest lättare blir det för andra att sprida det.
Hur du jobbar med din distribution
Här är ett försök att visa på ett effektivt sätt som du kan arbeta utifrån med spridningen av ditt innehåll i olika kanaler:
Genom att utgå från varje bit innehåll, istället för att tänka kanal, kan du vid ett tillfälle bestämma dig för var det ska ska finnas någonstans. Skapa en enkel mall där du kan lägga in varje innehållsdel du skapar, och ange sedan var det ska spridas. Så här till exempel:Det är även bra att skapa en liten checklista att titta på vid varje publicering. I den här infografen får du 12 olika saker som du kan ta med i den.
Sammanfattning
Det här är det viktigaste du ska ta med dig från båda posterna om distribution:
- Kvalitetsinnehåll är grunden.
- Lägg minst lika mycket tid och resurser på att distribuera ditt innehåll som att skapa det.
- Välj kanaler där din målgrupp finns och är beredd att ta del av ditt innehåll.
- Ta med kanaler som du äger och andras kanaler, både de där du köper utrymme och de där du kan få med ditt innehåll genom PR eller gemensamma intressen.
- Se till att alla kanaler du använder arbetar tillsammans
- Gör en ordentlig plan redan från början för hur du ska sprida ditt innehåll
Om du har funderingar eller frågor, lämna en kommentar här nedan eller mejla mig. Och om du vill veta mer om hur ditt företag kan jobba med sin distribution så får du också gärna höra av dig.
0 kommentarer på Sprida innehåll i content marketing, del 2