Sju trender inom content marketing 2019

Vad kommer att hända inom content marketing under det kommande året? Sannolikt en hel del – det är ett av de områden inom marknadsföring som utvecklas mest.  Jag har valt ut sju spaningar kring sådant jag tror blir extra intressant under 2019

Under de senaste sex-sju åren har content marketing slagit igenom på bred front här i Sverige. Och det är ett område inom marknadsföring som fortsätter att utvecklas i rask takt. Jag har identifierat sju trender som jag tror kommer att få stor betydelse under det kommande året.

Så här ser mina sju spaningar kring utvecklingen av content marketing ut:

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

1. Content marketing blir både mer och mindre

Vad jag menar med den motsägelsefulla rubriken är detta: Fler och fler företag arbetar med content marketing, men på sätt som skiljer sig från de mer ursprungliga definitioner som finns, t.ex Content marketing institutes egen. Vad som ofta sker är att det grundläggande konceptet för content marketing, värdefullt innehåll för en definierad målgrupp, blir kärnan i stora delar av marknadsföringsarbetet, och då tar sig andra former för att möta de olika företagens behov. På sätt och vis betyder det att content marketing växer sig allt större och starkare, men på ett sätt som inte stämmer överens med sin första form. Är det då fortfarande content marketing? Jag tycker det, men vi lär se frågan diskuteras under året.

2. Distribution ännu viktigare

Jag har de senaste åren hävdat allt mer envist att värdefullt innehåll inte i sig själv är en konkurrensfördel, utan att den verkliga möjligheten att nå affärsmål med hjälp av content marketing ligger i att sprida innehållet ordentligt. Det finns fortfarande många företag som inte förstått detta, men jag ser också allt fler företag som blir bättre och bättre på att använda olika medier och kanaler. Under 2019 tror jag vi kommer att se många fler ta stora steg framåt på detta område.

Här kan du läsa mer om varför många företag är dåliga på distribution, och vad de kan göra för att bli bättre

3. Mätning och analys blir ett måste

Ett område som de flesta marknadsavdelningar kämpar med är att mäta sina egna aktiviteter och att analysera vad som gjorts för att lära mer. Här tror jag att vi kommer se stora framsteg under 2019 – och det av flera skäl. Först och främst för att kraven på att marknadsförare ska leverera konkreta och mätbara resultat ökar. För det andra för att vi får fler och fler verktyg som kan hjälpa oss i detta arbete. Och för det tredje eftersom kunskaperna i och intresset för analys blir allt större. För dig som vill lära dig mer och är intresserad av mätning och analys blir det kommande året spännande.

Vill du redan nu öka dina kunskaper om mätning i content marketing så börja här.

 

4. Längre samarbeten med influencers, även i egna kanaler

Influencer marketing och content marketing har mycket gemensamt, bägge går ut på att göra värdefullt innehåll som når fram till målgruppen. För oss som arbetar med marknadsföring finns det mycket att lära av påverkare, många av dem är mycket begåvade innehållskapare. Under 2019 kommer sättet många företag arbetar med infuencers att förändras, från räckviddsfokus med kändisar till mer långvariga samarbeten med micro- och nano-influencers, och en del av det samarbetet kommer att vara innehåll för egna kanaler.

Här har du min stora favorit bland influencers: Simone Giertz, the queen of shitty robots:

Läs mer om möjligheterna med influencer marketing här

 

5. Användargenererat innehåll ökar

Ett återkommande problem många företag har är att deras innehåll inte förmår engagera målgruppen. Dess perspektiv är internt, fokus ligger på produkten istället för nyttan för att bara ta några exempel. Ett sätt att komma tillrätta med detta är att börja arbeta direkt med användarna, oavsett om de är konsumenter eller företagskunder. Det finns många möjligheter till samarbeten, allt från gemensamma tester till utvecklingsarbete.

Jag tror vi kommer att få se många fler exempel på företag som tar hjälp av sina fans och kunder under 2019 för att producera bättre innehåll. Det behöver inte vara svårare än att skapa en bra hashtagg, som t.ex Hootsuite gjorde:

 

6. Video blir var företags egendom

Det har pratats video i flera år nu, men detta är en av de större förändringarna som pågår och inte bara inom marknadsföring – förflyttningen från text till video (och även röst). Fortfarande är dock majoriteten av det innehåll som de flesta svenska företag producerar texter, och det rörliga innehåll som tas fram inte anpassat till t.ex sociala medier. Det här är jag säker på att vi kommer att se en förändring av under 2019, och om du vet med dig att ditt företags marknadsföring är fokuserad på text så är det hög tid att börja ändra på det.

För dig som vill ha lite tips på enkla videos som fungerar bra i sociala medier så kolla här (även om fokus är B2B-företag kan B2C-företag och organisationer använda de flesta tipsen)

7. Kontextuell och personlig anpassning av innehåll ökar

Den data som de flesta företag samlar in om sina kunder och potentiella kunder har flera användningsområden. Ett av de viktigaste är att förstå i vilket sammanhang kunden befinner sig när hen t.ex fattar ett köpbeslut eller börjar undersöka ett ämne. Ett annat är möjligheten att kunna hjälpa till med rekommendationer och tips baserade på vad kunden gjort eller tittat på. I takt med att fler och fler företag blir bättre på att förstå vad den data de samlar in betyder tror jag vi kommer att få se mer innehåll under 2019 som är mer personaliserat och anpassat till var kunden befinner sig.

 

Där har du mina sju spaningar kring vad som kommer att hända inom content marketing 2019. Vad tror du? Om du har egna tankar, dela dem i en kommentar.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

3 kommentarer på Sju trender inom content marketing 2019

  1. Dragos Cruceat säger:

    Ditt inlägg är otrolig viktig!

    Vi måste ta till oss alla dessa punkter och implementera dem i vårt företag/personal branding om vi vill uppnå framgång under det kommande året!

    Vi hade kunnat fördjupa oss inom detta område men jag vill lyfta fram två saker, vilket är konternulitet och personliga videos riktade till sin sub-kultur.

    Alla dessa punkter är guld men om vi inte implementera dessa strategier dagligen och bygger in dem i verksamheten, lär det tyvärr falla av och bli mer en ”vi testar väl detta i år”. Som jag hörde i en podcast den som vinner 2019 är den som trycker mest på upload knappen!

    Men vadå ska vi spama nu? Nej när du har hittat din målgrupp som är mer eller mindre en sub-kultur och du förstår deras värderingar, så ska ens content vara fylld med värde och kunskap. Ett tydligt exempel är Excel killen på LinkedIn med expalintory videos. Han ger värde till sin sub-kultur precis som man ska göra 2019.

    Och det är vad jag kallar en personalised video för ens sub-kultur. Vi måste se vilken makt vi har idag och det är att vi kan nå vem som helst, när som helst och hur som helst, varför inte förmedla ens budskap genom en video som bygger på känslor och trygghet?

    Jag hade mer än gärna diskuterat vidare med dig Pontus kring allt din blogg står för, jag älskar ämnet och vill lyfta upp dessa frågor ännu mer. Det är viktigt att vi väcker svenska folket och visar den rätta vägen, innan det är försent! Tusen tack och lycka till med allt.

    • Hej och tack för kommentar. Jag håller helt med dig om de två punkterna, och fr.a när du talar om att målgruppen på sått och vis blir en sub-kultur. Då betalar det sig att våga närda ned sig i sitt ämne och det blir viktigt att posta regelbundet. Kloka reflektioner, tack för det!

  2. Pingback: De 10 beste sakene om Content Marketing i januar - Content Marketing Norge

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.