Så kan du använda chatbotar i content marketing

Att chatbotar är bra för kundtjänstärenden, det visste du redan. Men de kan även vara ett bra sätt att arbeta med content marketing. Lär dig mer här.

Användningen av chatbotar växer rejält, inte minst i meddelande-appar. Facebook har öppnat upp sin Messenger-app för botutvecklare rejält på senare år. I nuläget används de flitigt för kundtjänstärenden, men även för att boka resor, få nyheter, shopping, utbildning mm. Det finns till och med en bot som ger lämpliga förslag på säkra samtalsämnen vid släktmiddagar.

Om du vill läsa mer om vad botar är och vad de kan göra för företag så hittar du en introduktion här.

Idag tänkte jag gå in på vilken roll chatbotar kan spela i ditt content marketing-arbete.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Utbildning bygger relationer

Mycket av content marketing-arbetet går ut på att utbilda vår målgrupp, genom att ge dem värdefulla insikter och kunskaper. Vi producerar innehåll som gör detta på olika nivåer, och gör det sedan tillgängligt på olika plattformar. Allt från webbplatser och sociala medier till kundtidningar och nyhetsbrev.

Samtliga dessa kanaler kräver dock ett mer eller mindre aktivt val från målgruppen att hitta vårt innehåll, och sedan återkommande besöka våra kanaler.

Att använda meddelande-appar för att sprida vårt innehåll blir då ett sätt att istället göra det tillgängligt direkt i mottagarens flöde. Ungefär på samma sätt som nyhetsbrev mm via mejl.  Och vi gör det i en kanal där för många företag en stor del av deras målgrupp redan finns – men utan att ha tillgång till relevant innehåll.

Större möjlighet till interaktion

Med hjälp av chatbotar har du möjlighet att bygga upp en mer anpassad distribution till din målgrupp, som kan kännas mer personlig än ett besök på webbplatsen eller företagssidan på Facebook. Mottagaren väljer själv när den ska börja ta emot innehåll via meddelande-appen, och får det sedan i ett flöde där den kan välja själv.

Detta är ett utmärkt sätt att börja bygga en relation som sedan kan fördjupas och utvecklas. Som Andrew Davis, författare till bl.a boken Brandscaping och välkänd inspiratör inom content marketing, sagt ”Content builds relationships. Relationships are built on trust. Trust drives revenue” (Innehåll bygger relationer. Relationer byggs av tilltro. Tilltro ger intäkter). Den relation du börjar bygga med utbildande innehåll via en meddelande-app kan sedan förflyttas över till andra kanaler och på sikt leda till affärer.

Matlagningsboten Chop Chop Bot levererar enkla recept via Facebook Messenger:

Precis som många andra botar delar den upp informationen i mindre delar, och mottagaren signalerar själv att den vill gå vidare. Genom att strukturera innehållet så här får du till en mer personlig upplevelse och ger samtidigt användaren kontrollen över hur relationen utvecklas.

Lagom stora bitar information

Utbildningsplattformen Daily Bits Of, som jag skrivit om tidigare, använder även de Facebook Messenger som en kanal att nå fram till sina användare. Det är också ett bra exempel på hur ett företag eller en organisation kan använda utbildande innehåll, uppdelat i lagom stora bitar för att nå fram till sin målgrupp.

Ett företag som vill använda sig av chatbots via meddelande-appar bör börja med att identifiera ett tydligt avgränsat område som målgruppen har ett intresse av att bli utbildad inom. I nästa steg handlar det om att ta fram innehåll och dela upp det i lagom stora bitar. Här tycker jag det är viktigt att understryka att det här innehållet inte ska tas fram speciellt för botar, utan att det ska var en av flera kanaler.

Konvertering och mätning

Beroende på vilken typ av produkter/tjänster företaget säljer så kommer möjligheterna att konvertera direkt i meddelande-appen att variera. För B2C, särskilt de som redan arbetar med e-handel kan möjligheterna vara goda. För B2B-företag och andra med mer komplex köpresor är min rekommendation att call to action är styra över användarna till egna kanaler, landningsidor som tar dem vidare mot mer kvalificerat innehåll i en marketing automation-miljö. Det blir då den viktigaste mätpunkten, utöver förstås det som kan mätas i själva boten – antal användare, hur länge de stannar kvar osv.

 

Har du frågor eller funderingar om hur chatbotar kan användas i content marketing? Lämna en kommentar eller mejla mig direkt.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Så kan du använda chatbotar i content marketing

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.