Så får du volym i content marketing

Att du hela tiden syns för din målgrupp är viktigt inom content marketing, och det kräver volym. Så här gör du för att få det.

Jag stötte på en artikel av Nicolas Cole nyligen med rubriken The one thing nobody understands about content creation. I den säger han ett par intressanta saker:

För det första, att skapa innehåll handlar inte om att komma på den där enskilda, lysande idéen som många kreatörer söker efter. Du vet, den där som ska bli viral.

Och för det andra, den fråga vi bör ställa oss är ”Hur kan vi skapa en process som gör att vi skapar något nytt varenda dag?”: Hans slutsats är att innehållsskapande handlar om volym. Att hela tiden producera innehåll.

Sedan avrundar han med att säga detta: ”This is a marathon. I’ve been writing 2-3 pieces of content, every single day, for almost five years straight. Big-time YouTubers do the same. So do Instagram stars. That’s who you’re competing with. It’s not just about being creative. It’s about being creative, every single day. Volume wins.”

Det är ett intressant påstående som möter en fråga jag ofta får från företag – Hur mycket innehåll ska vi producera? Så har Nicolas Cole rätt, ska vi alla producera 2-3 bitar innehåll varje dag?

På sätt och vis. Men det handlar inte om att du eller dina kollegor ska skriva två-tre nya artiklar varje dag, eller göra två-tre nya filmer varje dag, eller två-tre nya podcast osv. Det som är viktigt är istället att ni producerar, omformar, uppdaterar och återanvänder innehåll på ett sätt så att du eller ditt företag hela tiden finns i er målgrupps medvetande. Och detta sker inte minst genom att hela tiden tänka spridning.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Innehållsplanering

När vi planerar för innehåll handlar det inte bara om att bestämma att vi ska göra en bit innehåll som ska publiceras vid ett visst tillfälle. I ett givet format och i vissa kanaler. Ändå är det så det ser ut i många företag. Planering och produktion av innehåll fortfarande på ett linjärt sätt – man bestämmer utifrån en marknadsplan att producera en text, en film eller annat format om något ämne. När detta gjort publiceras innehållsbiten – i bästa fall i mer än en kanal. Ofta sprids innehållet eller i varje fall en länk till det i sociala medier.

Ett bättre sätt att arbeta, tycker jag, är att redan vid planeringen bestämma att utifrån ett visst ämne ska vi producera innehåll i olika format, så att vi på det sättet får mer innehåll att använda. Jag har skrivit om det här tidigare, att du t.ex kan tänka på det som en pyramid av olika typer av innehåll och format – längre/kortare, text/ljud/bild/film och inte minst innehåll för sociala kanaler.

Om du gör på det här sättet kan du sätta Nicolas Coles åsikt om två-tre bitar innehåll per dag i ett annat sammanhang. Du behöver inte som han skriva varje dag (vilket jag tror påverkar hans kvalitet rejält) utan du kan istället producera fler bitar innehåll vid ett och samma tillfälle.

Jag försöker själv göra det med varje artikel jag tar fram – ofta i blygsam skala med lite microcontent jag kan använda socialt, ibland i större grad genom att göra en Slideshare-presentation eller en enkel film. På så sätt kan jag få fram minst tre bitar innehåll för varje investering i produktion jag gör.

Så här ser microcontent för den här posten ut:

Omarbeta och återanvända innehåll

Det finns en rädsla hos många marknadsförare att upprepa sig, att inte hela tiden säga nya saker till sin målgrupp. Men det finns även en gammal sanning inom kommunikation och marknadsföring om att det är först när du är riktigt trött på ett budskap som det börjar få fäste hos din målgrupp.

Utan att ha tittat närmare på vad Nicolas Cole producerar så misstänker jag att mycket av det är upprepningar av och varianter på det han redan sagt. Och det är helt rätt gjort. Jag gör det själv och du borde göra det också. Bara genom att säga samma sak till din målgrupp gång på gång kommer de att ta till sig vad du menar. Om du istället säger något en gång, för att nästa gång prata om något helt annat, och gången därefter ta upp ytterligare något annat så är risken stor att du aldrig kommer att nå fram till dem.

Det är därför du ska omarbeta innehåll du redan gjort, och varför du ska återanvända innehåll genom att skifta format. Det är därför du hela tiden ska hålla koll på vad som sker med ditt digitala innehåll. HubSpot har t.ex kommit fram till att en majoritet av deras leads kommer från gammalt innehåll, och den insikten gör att de vet vad de ska jobba extra mycket med.

Inte minst är detta varför du ska sprida samma innehåll gång på gång på gång.

Distribution

Vikten av att posta samma innehåll oftare i sociala medier är något jag har skrivit och talat om många gånger. Ändå är min känsla att det är väldigt svårt att förflytta marknadsförare på den här punkten. Antingen för att de inte vill upplevas som tjatiga eller för att de naivt tror att deras målgrupp ser och tar till sig allt de gör. Bägge delarna är helt felaktiga.

Både för egen del och för företag som jag har hjälp har jag kunnat se att återpostning av samma innehåll i sociala medier ger bättre resultat andra eller t.o.m tredje gången. Det finns artiklar jag har delat i sociala medier betydligt oftare än så som alltid ger bra resultat. Buffer skrev om det här för ett par år sedan, och det tycks gälla fortfarande.

Vad du vill undvika är förstås att dela exakt samma post flera gånger i tät följd i sociala medier eller liknande ställen. Samt förstå att det behöver gå längre tid mellan att du delar samma bit innehåll på LinkedIn som om du gör det på t.ex Twitter.

Regelbundenhet

En sista viktig faktor i detta är att du publicerar innehåll regelbundet. Nicolas Cole skriver så här: ”If you’re not putting out something new, something valuable, and something worth paying attention to, every single day, then you’re losing. Because the truth is, nobody cares about what you made yesterday. They care about what hits them right now. They care about what they want to share, right now.” Här har han en viktig poäng. Se till att du har ett jämt flöde av innehåll, både i kanaler som webbplatser, nyhetsbrev mm och i sociala medier. Det jag försökt visa dig är att det inte behöver vara helt nytt innehåll hela tiden. Om du enbart publicerar något en gång i veckan så får du jobba lite hårdare på att ta ut gammalt innehåll mer frekvent i sociala medier eller anpassa det du har till andra format.

Men frekvens och regelbundenhet är viktigt. Lyssna inte på dem som säger att det räcker med att publicera lite då och då. Det fungerar möjligen för privatpersoner som ”bloggar” för nöjes skull, inte för företag som arbetar seriöst med content marketing.

 

Där har du mina tips kring volym i content marketing. Om du har frågor eller funderingar, lämna en kommentar eller mejla mig.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Här hittar du mer information om mina föreläsningar och workshops. Och här kan du se vilka tjänster du kan få hjälp med. Kontakta mig så berättar jag mer.

 

0 kommentarer på Så får du volym i content marketing

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.