Intressant content marketing-fråga vid boksläpp på Berghs

Idag var det så dags för det officiella släppet av Content marketing för alla. Det skedde med frukost, föredrag och boksignering på Berghs. Vid frågestunden efteråt blev det en intressant diskussion om content marketing och olika yrkesroller.

Content marketing för alla är alltså en bok som jag har skrivit tillsammans med Joakim Arhammar. Den har just kommit ut och Berghs var vänliga nog att stå som värdar för releasen med ett frukostseminarium. Jag och Joakim pratade i ungefär en halvtimma, och försökte lyfta fram några viktiga punkter från boken.

Här kan du se bilderna från vår presentation:

Berghs2

Specialist eller multi-producent?

När det var dags för frågestund efteråt blev det en mycket intressant diskussion om multijournalister kontra specialister som t.ex copywriters. Både Joakim och jag hade pratat om att det är viktigt att content-producenter behärskar mer än ett format, att de kan leverera minimum text och bild, allra helst även film, ljud och kanske lite grafik också när de producerar innehåll. Invändningen mot det från publiken var att en specialist, i det här fallet nämndes copywriter, är mycket bättre på att leverera kvalificerade texter. Och det stämmer förstås, om det är en mycket specialiserad, driven text som behövs. Så är dock inte alltid fallet i content marketing. De texter som behövs där kan variera mellan långa, fördjupande texter och korta puffar, och ska oftast ha en mer redaktionell utformning än den säljande copyn. Framför allt är det dock en fråga om budget – mindre företag har sällan råd att ta in specialiserade innehållsproducenter annat än vid särskilda tillfällen (om ens då) och har mycket större glädje av producenter som kan leverera i flera format. Det kravet ställer även flera medier idag på sina journalister.

Flera i publiken höll med om att det var bättre med moderna innehållsproducenter som kan jobba i flera format, utom kanske för riktigt stora företag. Men det finns all anledning att komma tillbaka till frågan i en längre post. Den är mycket intressant och relevant. Joakim har också skrivit om diskussionen, på Springtimes blogg.

Berghs5.jpg-large

Jag vill passa på att tacka Berghs som ordnade boksläpps-seminariet, fixade frukost och bjöd in en kunnig och positiv publik. Bra frågor och reflektioner, och god stämning.

Och tack till alla som kom. Jättekul att så många tog sig tid att komma och lyssna.

Nyfiken på boken?

Content marketing för alla ger dig verktygen och kunskapen du behöver för att lösa dina affärsutmaningar, öka försäljningen och vinna kundernas hjärtan med hjälp av content marketing. Vi tar dig igenom hela processen från planering och produktion av ditt innehåll till hur du får god spridning och sedan mäter effekten på bästa sätt. Här kan du läsa mer och beställa boken.

Bilderna i den här posten kommer från: Titti Ribbnäs Nordcrantz (översta bilden), Berghs (mittbild) och Maria Sjögren. Tack för att jag fick använda dem.

0 kommentarer på Intressant content marketing-fråga vid boksläpp på Berghs

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.