Hur långt ska mitt innehåll vara i content marketing?

Jag fick frågan ”Vilken längd på innehållet fungerar bäst?”. Här är mitt svar och lite tips på hur du kan tänka.

Jag bad nyligen om frågor kring content marketing som jag kunde svara på i en post. Den första frågan kom från Annika Wedberg på Säljpoolen (och hon får ett signerat ex av min bok Content marketing för alla som tack). Så här löd hennes fråga:

Vilken längd på innehållet fungerar bäst?

Och Annika fortsatte: ”Jag funderar på att skriva om något som ligger mig varmt om hjärtat, hur man når ut till dagens kandidater. Vilka hinder som finns etc. Det finns mycket att säga om ämnet men skall man skriva en ganska lång artikel eller är det bättre att dela upp i en serie?” 

Frågan om längd på innehåll är vanlig inom content marketing, och många försöker besvara den genom att ange ett visst antal ord. Från SEO-håll hörs det ibland att 300 ord skulle vara en nedre gräns som man inte ska gå under. Andra säger att detta inte stämmer alls. Som jag ser det går frågan inte att besvara med en siffra, det är helt och hållet mottagarens intresse som avgör.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Mitt svar

Därför blir mitt svar så här:

Hej Annika, tack för din fråga.

Den längd på innehållet som fungerar bäst beror på vilka som ska läsa det.  En del kommer att vilja veta väldigt mycket om ditt ämne, andra vill mest få en kortare introduktion eller de viktigaste punkterna. Det bästa du kan göra är att skriva för båda grupperna.

Så här skulle jag göra:

Skriv först ned allt du vill få sagt om hur man når ut till dagens kandidater. När du har det på plats, och har redigerat och putsat på texten skriver du en kort sammanfattning av de viktigaste punkterna och slutsatserna. Det kan sedan bli en första artikel, men du kan även göra någonting grafiskt med det som en infograf.

Genom att göra en koncis version så har du gett den delen av din målgrupp som vill ha en kort översikt det de söker efter.

Därefter tittar du igenom den längre texten igen. Om den går att dela upp i ett antal artiklar, med tydliga avgränsningar, så skulle jag göra det. Då har du en artikelserie, som förutom att adressera ett relevant ämne ger dig möjlighet att posta regelbundet på företagets sajt. Det är en viktig del av content marketing, att regelbundet leverera nytt innehåll.

Men jag skulle inte nöja mig med det. När du har postat de olika artiklarna så kan du paketera om dem, tillsammans med den korta översikten eller infografen, till en e-bok (lämpligen som PDF). Då har de som verkligen vill läsa om hur man når ut till dagens kandidater en möjlighet att göra detta på ett sammanhängande sätt. Och du har fått en värdefull bit innehåll som går att använda till nedladdning (om ni t.ex vill samla in e-postadresser) eller för spridning via mejl.

Anpassa innehållet till målgruppen

Allt det här kan låta som mycket arbete, men egentligen är det inte mer än du skulle lägga på en enda artikel. Även för en enda artikel hade du behövt sålla bland allt du vill berätta, nu får du istället möjligheten att skriva ned det och sedan strukturera det på olika sätt. Samt att du vinner flera bitar innehåll.

Poängen med att göra så här är att du ger din målgrupp ett val, de kan välja hur mycket information de är beredda att ta emot. Detta istället för att de ska behöva bearbeta för mycket innehåll, alternativt känna att de inte fått veta tillräckligt mycket. Och det kan även vara så att de som till en början bara är intresserade av din sammanfattning sedan återvänder för att läsa resten av artiklarna.

Lycka till!

Där har du mitt svar till Annika. Vad tycker du – håller du med eller saknar du något? Lämna en kommentar eller mejla mig.

Har du en fråga om content marketing? Skicka den till mig och om jag kan skriva en artikel som svar får du ett signerat ex av min bok Content marketing för alla. Mejla mig eller ställ frågan på Twitter (@PStaunstrup)

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

8 kommentarer på Hur långt ska mitt innehåll vara i content marketing?

  1. Pingback: Annika Wedberg

    • Pingback: admin

  2. Pingback: Stefan Krafft

    • Pingback: admin

  3. Pingback: Thomas Barregren (KNTNT)

    • Pingback: admin

  4. Pingback: Alex Bergström

    • Pingback: admin

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.