Hur långt ska mitt innehåll vara i content marketing?

Jag fick frågan ”Vilken längd på innehållet fungerar bäst?”. Här är mitt svar och lite tips på hur du kan tänka.

Jag bad nyligen om frågor kring content marketing som jag kunde svara på i en post. Den första frågan kom från Annika Wedberg på Säljpoolen (och hon får ett signerat ex av min bok Content marketing för alla som tack). Så här löd hennes fråga:

Vilken längd på innehållet fungerar bäst?

Och Annika fortsatte: ”Jag funderar på att skriva om något som ligger mig varmt om hjärtat, hur man når ut till dagens kandidater. Vilka hinder som finns etc. Det finns mycket att säga om ämnet men skall man skriva en ganska lång artikel eller är det bättre att dela upp i en serie?” 

Frågan om längd på innehåll är vanlig inom content marketing, och många försöker besvara den genom att ange ett visst antal ord. Från SEO-håll hörs det ibland att 300 ord skulle vara en nedre gräns som man inte ska gå under. Andra säger att detta inte stämmer alls. Som jag ser det går frågan inte att besvara med en siffra, det är helt och hållet mottagarens intresse som avgör.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Mitt svar

Därför blir mitt svar så här:

Hej Annika, tack för din fråga.

Den längd på innehållet som fungerar bäst beror på vilka som ska läsa det.  En del kommer att vilja veta väldigt mycket om ditt ämne, andra vill mest få en kortare introduktion eller de viktigaste punkterna. Det bästa du kan göra är att skriva för båda grupperna.

Så här skulle jag göra:

Skriv först ned allt du vill få sagt om hur man når ut till dagens kandidater. När du har det på plats, och har redigerat och putsat på texten skriver du en kort sammanfattning av de viktigaste punkterna och slutsatserna. Det kan sedan bli en första artikel, men du kan även göra någonting grafiskt med det som en infograf.

Genom att göra en koncis version så har du gett den delen av din målgrupp som vill ha en kort översikt det de söker efter.

Därefter tittar du igenom den längre texten igen. Om den går att dela upp i ett antal artiklar, med tydliga avgränsningar, så skulle jag göra det. Då har du en artikelserie, som förutom att adressera ett relevant ämne ger dig möjlighet att posta regelbundet på företagets sajt. Det är en viktig del av content marketing, att regelbundet leverera nytt innehåll.

Men jag skulle inte nöja mig med det. När du har postat de olika artiklarna så kan du paketera om dem, tillsammans med den korta översikten eller infografen, till en e-bok (lämpligen som PDF). Då har de som verkligen vill läsa om hur man når ut till dagens kandidater en möjlighet att göra detta på ett sammanhängande sätt. Och du har fått en värdefull bit innehåll som går att använda till nedladdning (om ni t.ex vill samla in e-postadresser) eller för spridning via mejl.

Anpassa innehållet till målgruppen

Allt det här kan låta som mycket arbete, men egentligen är det inte mer än du skulle lägga på en enda artikel. Även för en enda artikel hade du behövt sålla bland allt du vill berätta, nu får du istället möjligheten att skriva ned det och sedan strukturera det på olika sätt. Samt att du vinner flera bitar innehåll.

Poängen med att göra så här är att du ger din målgrupp ett val, de kan välja hur mycket information de är beredda att ta emot. Detta istället för att de ska behöva bearbeta för mycket innehåll, alternativt känna att de inte fått veta tillräckligt mycket. Och det kan även vara så att de som till en början bara är intresserade av din sammanfattning sedan återvänder för att läsa resten av artiklarna.

Lycka till!

Där har du mitt svar till Annika. Vad tycker du – håller du med eller saknar du något? Lämna en kommentar eller mejla mig.

Har du en fråga om content marketing? Skicka den till mig och om jag kan skriva en artikel som svar får du ett signerat ex av min bok Content marketing för alla. Mejla mig eller ställ frågan på Twitter (@PStaunstrup)

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll generellt eller content marketing i synnerhet? Jag kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig direkt för mer information.

6 kommentarer på Hur långt ska mitt innehåll vara i content marketing?

  1. Stort tack för ditt svar, nu vet jag hur jag skall börja. Jag ser fram emot din bok.

  2. Mitt svar är att det ska vara så långt som det krävs för att förflytta läsaren till nästa ”nivå”.

    Det jag menar är att innehåll ska skapas för en viss persona (eller tema) utifrån vilket syfte innehållet har. Jag jobbar idag utifrån ett ”funnel-tänk” som är uppdelat i 4 olika nivåer.

    Ska vi producera innehåll på nivå 1 som är enligt min definition aha-nivån mot en viss persona (tema) är antal tecken eller andra volym-mått en icke-fråga på så vis att innehållets syfte är att skapa, i det här fallet, en insikt, uppvaknande (en aha-upplevelse) eller vad man nu vill kalla det som möjliggör en förflyttning till nästa nivå.

    När jag känner att innehållet fyller det syftet är jag nöjd. Ibland betyder det att banta antal tecken, ibland betyder det att vi måste bygga ut innehållet för att ”ta hem” ett resonemang eller för att vi ska lyckas landa läsaren i vårt önskade läge. Ibland måste bilder eller illustrationer läggas till osv.

    Där har ni mina 5 cent på frågan om längd. En högst personlig åsikt är att innehåll som är kärnfullt, välskrivet, underhållande och utmanande alltid vinner. Och det i sig betyder allt som oftast längre inlägg.

    • Tack för kommentar och inspel Stefan. Jag håller med dig om att längden är underordnad vad vi försöker åstadkomma. Det du beskriver är ju just content marketing, inte bara content.

  3. Som vanligt bra skrivet, Pontus. Men ett frustrerande svar för en marknadskommunikatör som behöver ett snabbt och enkelt svar. Så här brukar jag besvara samma fråga:

    Långa texter (1000–3000 ord eller 6000–18 000 tecken) får bättre placering i sökresultat, genererar mer trafik och sprids mer. Detta visar studie efter studie. Så därför ska du skriva långt. Minst 1000 ord. Tänk på att lätta upp texten med korta stycken, mycket mellanrubriker, många bilder, listor, tabeller och liknande. En ”wall of text” tar död på all läslust.

    MEN skriv bara 1000+ ord som bidrar till att höra texten relevant och värdefull för mottagaren. Fyll inte bara ut texten med en massa ordbajs för att den ska bli lång. Det gör ingen glad.

    Det är helt okej att blanda långa texter med texter som ”bara” har 300–500 ord (1 800–3 000 tecken). Så länge det är en bra mix av kort och långt får du inga problem med Google. Men om din sajt huvudsakligen består av texter under 500 ord så kan Googles Panda-algoritm ge dig sämre ranking eller i värsta fall döma ut din sajt som för tunn.

    Den vanligaste invändningen jag hör när jag säger att man bör skriva 1000+ ord är att ingen läser så långa texter. Rätt. Faktum är att bara hälften av alla som besöker en sida också rullar ned till slutet. Och av dem är det säkert bara en bråkdel som läser allt.

    Då brukar jag svara något som kan uppfattas lite kontroversiellt. Content marketing handlar inte om att bli läst. Content marketing handlar om att uppnå affärsnytta. Få effekt. Och det visar sig att effekten uppkommer även om man inte läser allt. Förutsatt att du får en bra placering i sökresultat, bra spridning i sociala medier och därmed mycket trafik. Vilket, som jag skrev i början, studie på studie visar att du får med långt innehåll.

    Läs mer här: https://www.kntnt.se/skriv-inte-att-bli-last-skriv-affarsnytta/8503

    • Tack för kommentar och inspel, Thomas. Jag var på väg att skriva ett svar liknande ditt, och håller även med dig om omfång i stora drag. Men när jag läste igenom frågan ordentligt tyckte jag att ett svar som gick ut på ett visst antal ord eller tecken inte egentligen var vad som behövdes i detta fall.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.