De största utmaningarna för interna content team beror på ett feltänk

Content-team som jobbar inhouse upplever att de ska producera allt mer innehåll i allt högre tempo. Men bägge problemen uppstår för att beställarna tänker helt fel kring hur man ska arbeta med content

En ny rapport från Inmotion tittar närmare på hur innehållsproducenter som sitter på företag har det. Den bygger på intervjuer med 600 marknadsförare i USA. Här hittar du hela rapporten

En fråga som ställs i rapporten är vilka de största utmaningarna är för team av innehållsproducenter – ”creative teams”. Så här ser de främsta svaren ut:

Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken

Som du ser är tempot den största utmaningen – alltså hur snabbt teamen förväntas leverera innehåll. Tätt inpå kommer mängden innehåll som förväntas levereras. Sedan är det ett skutt ned till att ses som en strategisk partner och den ökande mängden kanaler man förväntas leverera på.

Tempo och volym – det finns en lösning

De två största utmaningarna är något de flesta marknadsförare på företag känner igen sig i – de ständiga kraven på att producera mer innehåll, i allt snabbare takt. Kraven kommer nästan alltid från andra delar av organisationen, och orsaken är ofta felaktiga föreställningar kring hur bra innehåll (och bra marknadsföring) skapas.

Poängen med t.ex content marketing är inte att producera en massa innehåll som sedan vräks ut i olika kanaler (eller ännu oftare, tas fram i silos per kanal). Istället är poängen är att producera en viss mängd innehåll som uppfyller tydliga krav – t.ex guidar målgruppen genom sin köpresa – och sedan använda detta innehåll så mycket som möjligt. Genom att återanvända det, anpassa det, vrida och vända på det. På så sätt får du fram tillräckligt mycket innehåll för att ”fylla kanalerna” utan att producera ihjäl dig eller kompromissa med kvaliteten.

Om du som läser det här känner igen dig i stressen och pressen, börja med att titta på varifrån kraven kommer. Det är sällan från marknadsavdelningen. Istället är det från produktägare, säljare och andra kollegor. De har alla sina mycket goda skäl till varför de vill se mer produktion, men ingen av dem kan egentligen marknadsföring. Därför är det inte de som ska bestämma hur mycket som ska produceras eller när. Det är ditt jobb.

Lösningen på den här situationen är inte att producera ännu mer och snabbare, det är att ta fram en strategi som talar om hur ni ska jobba med innehållsproduktion på ett effektivt och kvalitativt sätt. Sedan ska ni förankra den hos relevanta chefer. I steg tre ska ni gå igenom strategin med alla avdelningar och personer som ställer krav på er. Och helst med de som inte gör det också.

Du kommer aldrig att kunna lösa den här situationen genom att öka produktionen eller volymerna. Du kan bara lösa det genom att planering och utbildning.

Behöver du hjälp? Mejla mig så pratar vi.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med innehåll i olika former? Jag kan hjälpa er med allt från planering och produktion till att sprida det rätt och följa upp resultat. Oavsett om ert fokus är på Content eller Inbound marketing, Account based marketing eller innehåll för sociala medier kan jag bidra till ökad effektivitet och bättre genomslag. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på De största utmaningarna för interna content team beror på ett feltänk

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.