Därför är både kvalitet och kvantitet viktigt i content marketing

Framgångsrik content marketing bygger på en kombination av kvalitet och kvantitet i arbetet med innehåll. Här går jag in på varför regelbundenhet i publicering kräver kvantitet

En av mina käpphästar, som brukar finnas med i nästan alla föreläsningar eller utbildningar jag kör, är att företag producerar för mycket innehåll. Med det menar jag att utväxlingen mellan producerat innehåll och användningen inte stämmer överens. Det görs content exklusivt för olika kanaler, istället för att anpassa samma innehåll till flera kanaler. Det görs innehåll som bara används en gång, istället för att användas gång på gång. Många företag tittar för mycket på produktion och inte på hur det faktiskt går för det content som tas fram. Och så vidare.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

Med andra ord, jag pratar ofta om att hålla ned kvantiteten av innehåll, till förmån för kvalitet och återanvändning. Men det betyder inte att kvantitet är oväsentligt, och därför vill jag den här gången gärna fokusera på vikten av frekvens och regelbundenhet. Jag är nämligen en lika varm anhängare av att publicera regelbundet och ofta som av återanvändning.

Tre starka skäl för regelbunden publicering

Det finns flera viktiga orsaker till varför regelbundenhet är en bra princip i content marketing. Här har jag valt ut tre konkreta anledningar:

Du får fler återkommande besökare

Jag har haft den här sajten sedan 2015 och under dessa år har jag haft en stadig utveckling i trafiken just på grund av att jag publicerat nytt innehåll regelbundet. Och detta har i sin tur flera orsaker varav jag återkommer till ett par längre ned, men den viktigaste är denna: Du får mer trafik för eftersom din målgrupp vet att du regelbundet postar relevant innehåll. Om du är ute efter att bygga en position som en trovärdig rådgivare eller expert så består det i hög grad av att över tid bygga en position i deras huvuden kring att din sajt är den bästa källan till kunskap på det område du vill äga.

Om du inte publicerar regelbundet blir effekten förstås den motsatta, din målgrupp hinner glömma bort dig och kan bestämma sig för att det inte är någon idé att besöka din webbplats.

Både HubSpot och Orbit media har genomfört undersökningar som visar att regelbunden publicering genererar bättre resultat. Här har du först Hubspots studie kring frekvens och trafik:

Och sedan från Orbits senaste undersökning av bloggare och hur ofta de postar relativt resultat:

Sökmotorer gillar det

Google och andra sökmotorer gillar webbplatser där det händer saker, och att regelbundet publicera innehåll kan påverka hur din sajt rankas. Att publicera mycket innehåll på din sajt kan aldrig ersätta att göra ett ordentligt optimeringsarbete för sökmotorer (SEO), men det är definitivt en bidragande orsak till att få trafik via organiskt sök. Om jag återigen tar min egen sajt som utgångspunkt så kan jag se en markant skillnad i mängden trafik som kom in via organiskt sök, från ca 14% för helåret 2015 till nästan 70% för helåret 2018.

Hjälper dig i andra kanaler

Genom att regelbundet publicera nytt innehåll på din sajt ger du också understöd till andra kanaler. Två konkreta exempel på detta är nyhetsbrev och egna sociala medier-konton. Jag har t.ex ett nyhetsbrev som samlar ihop vad som postats på sajten under den gångna veckan, samt lite annat innehåll. På samma sätt hjälper nytt innehåll på sajten mig att upprätthålla ett jämnt flöde i sociala medier. (Fast här vill jag understryka att den gamla taktiken att bara posta länkar till sociala kanaler inte fungerar särskilt bra längre. Läs mer om det här).

Hur du får till regelbunden publicering

För att kunna publicera nytt innehåll regelbundet krävs alltså kvantitet i produktionen. Det bästa sättet att få till det är att arbeta utifrån en innehållskalender. I den kan du både ta upp händelser under året som du vet kommer att generera innehåll och olika ämnen/teman du vill skapa innehåll kring.

Om ditt företag är med på event, mässor eller konferenser så tas det säkert fram innehåll till just såna tillfällen. Detta kan du återanvända, så se till att få in det i kalendern. Samma sak med viktiga tider på året som ni brukar göra aktiviteter kring, som t.ex jul, påsk eller midsommar. Det ska också in i kalendern.

Olika typer av kampanjer brukar också generera innehåll, antingen direkt medan det händer eller i efterhand genom återanvändning. Det innehållet kan antingen gå rakt in i innehållskalendern, eller så kan du ta med ett urval som ska flyttas över till webbplatsen efter kampanjen. Ta med det i kalendern också.

När du kommit så långt kan du se var luckorna finns i kalendern för resten av året. Du kan fylla de luckorna med mer grundläggande innehåll som har lång livslängd. Här har du återigen nytta av att arbeta tematiskt.

En sista typ av innehåll du kan fylla din kalender med är ompaketering eller uppdatering av content du redan publicerat en gång. Utifrån data kan du se vilka ämnen eller frågor som genererar bra trafik och leads, de insikterna hjälper dig både att uppdatera och att skapa nytt innehåll.

Jämt flöde viktigare än ofta

Hur ofta regelbunden publicering är för just ditt företag beror förstås på hur stora ni är, men jag vill understryka att regelbundenhet inte är detsamma som ofta. Om ni inte har resurser att posta något mer än en gång i veckan så gör det, hellre än att sänka kvalitetskraven och posta två-tre gånger.

Tänk också på att det inte finns någon poäng med att posta mycket vid några tillfällen bara för att ni fått fram nytt innehåll. I perioder av arbetet med content marketing, inte minst i början, är det vanligt att idéerna är många, entusiasmen är stor och innehållsproduktionen går som en dans. Det kan vara bra att fylla på lite extra med innehåll på en ny webbplats, men tänk regelbundenhet även här. Även här kan en innehållskalender hjälpa er, genom att ta bort toppar likväl som dalar.

Det sker mycket inom content marketing, och digital marknadsföring i stort, t.ex kring webbplatser just nu. Men detta till trots så är jag säker på att värdefullt innehåll som publiceras regelbundet kommer att vara en framgångsfaktor under flera år framöver. Därför är det värt att satsa tid och pengar på att få fram bra innehåll i en jämn frekvens.

 

Vill du att ditt företag ska bli bättre på att arbeta med digital marknadsföring, content marketing, account based marketing eller sociala medier? Jag jobbar på Brandmovers, en content marketing-byrå som kan hjälpa er med allt från strategi till genomförande och uppföljning. Kontakta mig så berättar jag mer.

0 kommentarer på Därför är både kvalitet och kvantitet viktigt i content marketing

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.