Bli en Zlatan i Content marketing

I samma vecka som Zlatan lämnade Paris Saint German – och med ett så fantastiskt avskedsmeddelande – är det lätt att börja reflektera om det finns något att lära av honom även inom content marketing. Jag hittade några lärdomar från Ibra som vi alla kan ha nytta av.

Om du eventuellt har missat det så kom beskedet att Zlatan lämnar sin Parisiska klubb på det här sättet:

zlatanPSG

Så om du vill bli gå från kung till legend inom content marketing, vad ska du göra då? Här är fem tips:

1. Våga testa

Zlatan har spelat för ett stort antal klubbar, Malmö, Ajax, Barcelona, Milan och PSG för att bara nämna några. Alla de här klubbarna har sitt sätt att spela och befinner sig i ligor som sinsemellan är väldigt olika. Zlatan har inte skyggat för att testa att spela i olika lag och i olika ligor.

Vad du kan lära dig: Slå dig inte till ro varken med dina kunskaper eller med den nivå du har nått med din content marketing. Lär dig mer, pröva nya saker och utmana ett tuffare motstånd.

2. Bygg laget

Vi tänker ofta på Zlatan som någon som gärna briljerar själv, men han har med åren tagit ett allt större ansvar för laget – inte minst som lagkapten i svenska landslaget. Han har haft stort inflytande över både spelet på planen och det vid sidan av – att få ihop ett antal olika spelare till ett enda lag.

Vad du kan lära dig: Riktigt bra content marketing kräver ett lag. Du behöver flera olika talanger, från strategen till kollegorna som känner målgruppens behov, från de som kan producera innehåll till de som ser till att det sprids i rätt kanaler. Och även de som följer upp och analyserar resultatet. Se till att du får ihop dem till ett enda lag.

3. Våga avsluta

Zlatan är en passningspelare av rang, men han är ännu mer känd för att göra mål själv. Och ofta är det precis vad som behövs, en spelare som vågar gå på avslut.

Vad du kan lära dig: Många talar om content marketing i termer av varumärkesbyggande och intresseväckare, men til syvende og sist handlar det om att komma till avslut. Våga ta fram innehåll som leder till affär och arbeta med konverteringen – precis som Zlatan skulle göra.

4. Ha ett mål

Zlatan har alltid ett mål med det han gör, oavsett om det är under en match eller var han vill ta sin karriär. Det har säkert hjälpt honom på flera sätt – att alltid veta vad som är hans nästa steg eller vad han måste göra för att kunna ta nästa steg.

Vad du kan lära dig: Sätt upp ett tydligt mål med din content marketing, hoppa inte bara rakt in och börja göra innehåll. Ett tydligt mål hjälper dig att hålla igång under en lång tid och att hela tiden veta vart du är på väg.

5. Tro på dig själv

Zlatan har nått där han är idag med en kombination av talang och självförtroende. Båda delarna behövs för att lyckas. Den som bara har talangen kan lätt drabbas av tvivel och välja en försiktigare väg. Bra självförtroende hjälper också till under de perioder när det går sämre.

Vad du kan lära dig: Du behöver lita på din egen kompetens och kunskap för att våga göra innehåll som faktiskt är relevant för din målgrupp, som görs på ett effektivt sätt och som når målen. Att våga känna och visa självförtroende kommer att göra dig till en bättre innehållsmarknadsförare.

Innan slutsignalen går

Var än Zlatan hamnar efter PSG så kommer han säkert att trollbinda oss i flera år till. Och om du ska trollbinda din målgrupp i content marketing behöver du jobba på att hela tiden bli bättre. Jag misstänker att Zlatan tillhör de fotbollsspelare som tränar hårdast – och det måste du också göra. Det finns alltid något nytt att lära.

Medan vi fortsätter att imponeras av Ibra, så ta till dig de här tipsen. Om du har frågor eller funderingar kring content marketing så lämna en kommentar här nedan eller mejla.

Om du vill att ditt företag ska sätta igång med content marketing eller bli bättre på det ni redan gör så kan jag hjälpa er. Jag arbetar med content marketing i alla steg, från strategi över produktion och spridning till uppföljning och analys. Kontakta mig direkt så berättar jag mer.

4 kommentarer på Bli en Zlatan i Content marketing

  1. En liten detalj. Jag gjorde en analys åt en mediakund vid ett tillfälle. Av deras 20 mest lästa artiklar, vid den tidpunkten, hade 3 av dem Zlatan i rubriken. Så även på detaljnivå kan man lära sig saker 😉

  2. De hade nog bara skrivit 3 😉

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.