7 tips för små och medelstora B2B-företag som vill börja med content eller inbound marketing

Jobbar du på ett mindre företag som vill köra igång med content eller inbound marketing? Här är sju viktiga saker att tänka på

För små och medelstora B2B-företag kan ett content/inbound marketing-program göra stor skillnad. Det ger fördelar inom sök, sociala medier och även möjligheten att nå ut i sammanhang där dina kunder samlas.

Men för att det ska bli en lyckad satsning behövs mer än att sätta igång med att producera content. Nyckeln till framgångsrik content/inbound marketing ligger minst lika mycket i att jobba på rätt sätt.

För att hjälpa dig och dina kollegor att lyckas har jag några mycket konkreta råd:

1. Sätt konkreta mål

Vad ska din arbete med content eller inbound marketing leda till? Är det ökad direktförsäljning, eller fler leads som dina säljarkollegoer kan jobba vidare med? Vill ditt företag ta en position som experter och ledande inom en viss bransch? Vill ni att fler ska känna förtroende och tillit till er?

Du kan använda content/inbound marketing till alla de här delarna, men för att kunna arbeta effektivt måste du dels bestämma vad som faktiskt är syftet med varför ni gör det, dels avgränsa så att det inte blir för många olika avsikter. Bägge delarna har nämligen stor påverkan på både arbetet med content marketing i sig, och med hur lätt det är att mäta resultatet av vad ni gör.

Nyhetsbrev

Vill du ha alla poster från staunstrup.se i ett enda nyhetsbrev varje vecka? Fyll i din e-postadress så kommer det raka vägen till inkorgen.

 

2. Välj ut en tydlig målgrupp

Att ha en tydlig målgrupp styr många olika delar av ett content/inbound marketing-program. Det avgör vad innehållet ska handla om, i vilka kanaler det används och hur själva köpprocessen ser ut. Därför är det viktigt att lägga tid på att både välja ut och undersöka målgruppen.

Om vi håller oss till själva innehållsproduktion så blir kvaliteten och chansen att sälja betydligt högre ju mer du vet om din målgrupp. Då har du koll på vad som är viktigt för dem, vilka utmaningar som finns och hur deras bransch eller omgivning ser ut. Allt detta påverkar ditt innehåll mycket konkret.

Gå inte i den gamla fällan att tro att din produkt eller lösning är för alla. Det är den inte. Oavsett hur bra den är så finns det en eller ett par målgrupper som den har störst relevans för, och det är dem du ska fokusera på.

 

3. Satsa inte på att göra mycket innehåll

Poängen med content eller inbound marketing är inte att producera mycket innehåll. Det är istället att ta fram precis så mycket innehåll som behövs för hjälpa till att nå affärsmålen.

Det är lätt att det blir ett självändamål att producera en massa content, men de mest konkreta resultaten av detta är att du gör av med en massa pengar i onödan och att du och de andra som jobbar med marknadsföring får det stressigt.

En betydligt bättre modell är att välja ett avgränsat tema, och inom ramen för det producera innehåll i olika format som täcker de olika delarna av en köpresa. På så sätt får du fram ett antal bitar innehåll som du kan sprida, återanvända och anpassa maximalt.

 

Lär dig att göra bättre innehåll i text, video, ljud och bild – Köp Contenthandboken

 

4. Ha koll på det innehåll ni tar fram

När du väl producerat ditt fantastiska content och skickat ut det i olika kanaler och sammanhang, vad händer då? För många marknadsförare är verkligheten den att då springer de vidare till nästa produktion, möte eller planeringsvända. Innehåll blir liggande på någon hårddisk, lever på en webbplats eller har fastnat i ett nyhetsbrev.

Att du inte har koll på allt innehåll gör det mycket svårare att använda det igen, att bryta ut en bra text eller videosnutt som kan sättas i ett nytt sammanhang, eller helt enkelt uppdatera informationen om t.ex en produkt när ni släpper en ny version.

Det finns med andra ord en mängd fördelar med att ha innehållet samlat och tillgängligt. Fördelar som gör ditt jobb både enklare och håller nere budgeten.

Här kan du läsa ännu mer om varför du ska skaffa dig koll.

 

5. Försök inte vara överallt

Ett annat område där många företag går fel är kanaler och medier. Det är inte nödvändigt att starta konton i varje sociala medier-nätverk, skapa en mängd olika kampanjsajter och dra igång såväl poddar som webinarer i massor. Tvärtom!

Det är bättre att göra ett bra jobb i ett par kanaler än ett halvdåligt jobb i många. Börja därför med att se i vilka kanaler och medier som ni verkligen kan nå fram till målgruppen, eller där de väljer att ta del av det ni säger. Det kan vara ett nyhetsbrev, en sociala medier-grupp eller att ni gör bra videos som verkligen visar på nyttan med det ni säljer.

Men det finns ingen anledning att starta en massa nya kanaler, eller hålla fast vid gamla om det inte går att belägga att de fungerar.

Dessutom är det så att content och inbound marketing är långsiktiga arbeten, och det betyder att ni över tid kan testa nya kanaler vartefter ni ser att det finns möjligheter med dem. Det är en betydligt mer realistisk approach.

 

6. Ta hjälp av verktyg för att sprida

Att sprida det innehåll du tar fram är en av de viktigaste delarna av content/inbound marketing-arbetet. Det spelar ingen roll hur bra content ni tar fram om ingen ser det.

För att få till en så effektiv spridning som möjligt måste du ta hjälp av verktyg. Det jag främst tänker på här är marketing automation-verktyg som t.ex HubSpot erbjuder. Med hjälp av dem kan du för de första skapa anpassade flöden av utskick mm på ett mycket effektivt sätt, något som är omöjligt att göra manuellt. För det andra kan du använda samma verktyg för både organiska och betalda poster i sociala medier, och på så sätt skaffa dig en samlad bild av hur din målgrupp använder innehållet.

Det finns andra typer av verktyg som också är viktiga, men att ta hjälp med spridningen är avgörande för att ditt arbete ska lyckas.

 

7. Tänk mål, mätning och optimering

Precis som jag skrev under punkt ett måste du ha tydliga mål för din content/inbound marketing, och sedan omvandla dessa till konkreta mätpunkter. Vänta inte med att börja mäta, utan få in det i arbetsprocessen från allra första början. Det blir mycket svårare att komma igång med det senare.

Konsekvensen av att inte mäta är att du inte har någon aning om hur det går. Och om du inte kan visa upp ett resultat blir det omöjligt att avgöra om det arbete du gör är bättre eller sämre än andra saker ni kan göra. Du förväntas dessutom sannolikt rapportera resultatet uppåt i företaget, och då behöver du också ha konkreta siffror att presentera.

 

Jag har faktiskt ett åttonde tips – som verkligen kan göra ditt arbete mer effektivt:

Ta hjälp av ett proffs

Med hjälp av de här sju tipsen kan du och dina kollegor jobba med content eller inbound marketing på ett bättre och mer effektivt sätt. Men det är inte helt enkelt att få de här delarna på plats –  tvärtom kan det vara svårt för er att både hitta tiden och processerna för att få det att fungera.

Därför är mitt tips att du tar hjälp utifrån.

Jag har stor erfarenhet av att hjälpa B2B-företag med content eller inbound marketing. Jag kan hjälpa dig och dina kollegor att komma igång på ett bra sätt, eller förbättra det arbete ni redan gör.

Skicka ett mejl så pratar vi vidare!

 

0 kommentarer på 7 tips för små och medelstora B2B-företag som vill börja med content eller inbound marketing

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.