10 missar företag gör i content marketing

Bra content marketing gör flera saker rätt. Och content marketing som blir dålig beror ofta på både stora och små misstag. Här har jag samlat ihop 10 stycken missar som är lätta att undvika med lite eftertanke.

Vi kan alla enas om att riktigt bra innehåll i content marketing lyckas med att tala till sin målgrupp på ett engagerande och intresseväckande sätt. Men att få fram den sortens innehåll kräver inte en enda handling, utan en kombination av att få många detaljer att spela ihop på ett bra sätt. Allt från målgruppsanalys och budskap till tonalitet och distribution. Jag har identifierat några av de vanligaste misstagen som görs i content marketing. Och så får du förstås tips på vad du ska göra för att undvika dem:

1. Säger allt på en gång

Dina potentiella kunder gör sitt val i en process. Under den processen kommer de att vilja ha snabba kunskaper till fördjupningar. Och de kommer att ställa olika frågor. Dela upp ditt innehåll så de får rätt typ av information vid rätt tillfälle, annars kommer de att känna så här:

2. Pratar bara om sig själva

De kunder du försöker få vill veta vad ditt företag kan göra för dem. De vill inte ha en massa information om vilka ni är, vad ni tycker är mest spännande och så vidare. Se till att allt ditt innehåll talar till din målgrupp, inte om er själva. För du vill väl inte att dina kunder ska uppfatta ditt företag så här:

3. Innehållet funkar inte i mobilen

Allt mer av trafiken till dina sajter kommer från mobiler och tablets. Men om sajter inte är anpassade för detta,varken i hur de ser ut eller hur innehållet är strukturerat kommer de att bege sig någon annans stans. Numera måste du tänka mobilt först. Eller önskar du dig fortfarande tillbaka till desktop-eran:

ujmbi

4. Sajterna är utspridda

Det är så lätt att skapa kampanjsajter eller microsajter för något särskilt ändamål. Ofta är det någon byrå som står för rådet. Men du gör det svårare för din målgrupp att hitta till dig, och du gör det svårare för dig själv att visa upp helhetslösningar. Se till att ditt innehåll jobbar tillsammans, inte utspritt. Eller ska dina besökare behöva göra så här:

5. Innehållet kommer i skurar

Ena veckan kommer både ett case och ett white paper, sedan dröjer det flera veckor innan något nytt postas. Det är svårt för din målgrupp att veta om de ska hålla koll på din sajt eller inte. Skaffa en ordentlig innehållskalender istället och se till att du regelbundet postar nytt innehåll. Bättre att dina kunder känner så här:

6. Det är bara texter

Det är lättare och billigare att ta fram texter än annat innehåll, tycker många företag. Men kunder och prospects lär sig på olika sätt och dessutom vill de ha omväxling. Se till att du använder olika format (text, bild, ljud och film) för samma innehåll. Eller som Boromir skulle säga:

Boromir1

7. Rädsla för att dela med sig

Om vi berättar allt om vad vi gör kommer kunden eller konkurrenten att sno allt och sedan göra det själv tror många företag. Men bara för att vi får se hur något går till betyder inte att vi har tiden eller expertisen för att göra det själva. Var generös med ditt innehåll, det skapar förtroende och bygger din expertroll. Så här ska dina besökare känna sig:

8. Ingen tanke på distributionen

Om du bara tar fram innehåll, men inte jobbar minst lika mycket för att få ut det i olika media så kommer inget att hitta det. Arbeta med SEO och sociala medier, köp synlighet via native advertising och ge journalisterna relevant innehåll att jobba med. Ju mer du sprider det desto bättre resultat kommer du att se. ”If you build it he will come” fungerar bara om du är Kevin Costner i Field of Dreams:

9. Saknar mätpunkter

Om du inte tittar på hur det går, både utifrån dina affärsmål och hur innehållet fungerar, så kommer du aldrig att veta om din content marketing ger resultat. Du måste ställa upp tydliga mål för vad du vill åstadkomma redan från första början och sedan mäta på hur väl du når dem. Annars blir det bara gissningar och chansningar. Och det slutar ofta med ett rejält fall:

10. Ingen förstår vad som sägs

För allt ditt innehåll använder du ett språk som bara du och dina kollegor förstår. Det är fyllt av konstiga termer och obegripliga förkortningar. Du kanske har tur och får en del intresserade som fattar vad som sägs, men de allra flesta kommer bara att gå därifrån. Se till att ditt innehåll är så tydligt och kristallklart att vem som helst kan förstå det.

 

Dags att säga stopp

 

Om du känner igen några av de här punkterna så vet du vad du måste göra  – det är dags att säga stopp och börja gör rätt istället.

 

Har du frågor eller funderingar kring den här posten eller om content marketing i allmänhet – hör av dig! Lämna en kommentar här nedan eller mejla mig. Och om du vill komma igång med eller utveckla din content marketing så kan jag hjälpa dig. Oavsett om det är en inspirationsföreläsning eller en strategiworkshop i början, eller hjälp med de olika delarna av själva arbetet med content marketing du behöver, kontakta mig så pratar vi mera.

2 kommentarer på 10 missar företag gör i content marketing

  1. Kul post Pontus! Vi får inte missa bristfälliga personas. Eller inga alls. Det senare kan nog vara bättre än det förstnämnda faktiskt, hellre producera något man verkligen själv går igång på än att hamna i ett lamt försök att skriva för en vagt definierad fiktiv person(as).

    Och slutligen, verifiera dina hypoteser med data för att minimera antaganden och rena gissningar på vad din publik egentligen behöver för innehåll för att flytta fram dina positioner.

Skriv en kommentar

Din e-post adress kommer inte att visas.